[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 9-3 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی درحین و پایان ترم تحصیلی
مریم بصیرت ، صفا متوسلی ، نسترن میرفرهادی ، ماهدخت طاهری*
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، taheri1049@gmail.com
چکیده:   (4332 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی مستمر از کیفیت تدریس استادان، می­تواند در بهبود و اصلاح نحوه ­ی تدریس و درنهایت ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه سهم به سزایی داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی درحین و پایان ترم  تحصیلی بود.
روش ­ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی کلیه اعضای هیات علمی (30 نفر) در نیم ­سال دوم سال تحصیلی 95-1394 که برگه ارزشیابی آن­ها حداقل توسط 15 دانشجو تکمیل گردیده، انجام گرفت. ابزار مطالعه، پرسشنامه ارزشیابی اساتید دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که در دو مقطع زمانی حین و پایان ترم مورد استفاده قرار گرفت. داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های t- test و کروسکال والیس و از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره ارزشیابی حین ترم (0/38 ±3/41) و پایان ترم اساتید (0/24±3/3) تفاوت معنی­ داری وجود ندارد (0/206=p). همچنین در میانگین نمره حین ترم وپایان ترم تحصیلی ارزشیابی اساتید در آیتم ­های تسلط علمی استاد (0/001=p)، نحوه ارائه مطالب (0/032=p)، رعایت توالی و اولویت در ارائه مطالب (0/020=p)، حضور به­ موقع استاد (0/007=p) و توانایی کنترل و مدیریت کلاس (0/032=p) تفاوت معنی ­داری مشاهده شد. نتایج نشان داد که بین سال تحصیلی دانشجو و میانگین نمره ارزشیابی اساتید (حین و پایان ترم تحصیلی) تفاوت معنی­ داری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که در میانگین نمره ارزشیابی کسب شده اساتید در حین و پایان ترم تحصیلی تفاوت معنی­ داری وجود ندارد. با توجه به تفاوت در نمره کسب شده توسط اساتید در بعضی از سوالات به نظر می­رسد که شاید عوامل مختلفی نظیر تاکسونومی سوالات پایان ترم و سخت­ گیری یا آسان­ گیری استاد در نمره ارزشیابی وی موثر باشد. لذا توصیه می­ گردد با توجه به نقش ارزشیابی دانشجویان به­ عنوان یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در ارتقاء اساتید، بهتر است از سایر شیوه ­های ارزشیابی نظیر ارزشیابی از همکار و خودارزیابی نیز استفاده شود.
 
 
واژه‌های کلیدی: کلید واژه­ ها : ارزشیابی، استاد، دانشجو، ترم تحصیلی
متن کامل [PDF 613 kb]   (1048 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2533 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. Asgari H, Ashoorion V, Ehsanpour S. [Teaching and evaluation of field training course for health services management undergraduates: conventional and logbook methods]. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16: 552-60. [Persian]
2. Banisi P, Delfan Azari Gh. [The effect of professors'evaluation on teaching quality improvement of faculty members of Islamic Azad University in region 12]. Journal of Behavioral Sciences 2010; 2(5): 36-47. [Persian]
3. Shakurnia A, Motlagh M E, Malayeri A R, Jouhanmardi A, Komaili Sani H. [Students' Opinion on Factors Affecting Faculty Evaluation in Jondishapoor Medical University]. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5 (2) :101-110. [Persian]
4. Hasanzadeh Taheri MM, Riyasari HR, Miri MR, Davari MH, Hajiabadi MR. [Survey of observing of educational rules and regulations by educational staffs in different faculties of Birjand University of Medical Sciences]. J Birjand Uni Med Sci 2009;16(1): 58-64. [Persian]
5. Motlagh ME, Jahanmardi A. [Student Ratings of Instruction: True or False] . Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 :39-40. [Persian]
6. Rafiei M, Mosayebi G. [Results of six years professors' evaluation in Arak University of Medical Sciences]. J Arak Uni Med Sci 2010; 12 (4) :52-62. [Persian]
7. Afshar M, Hasanzadeh Taheri M, Ryasi H, Naseri M. [Evaluation of faculty members by students with different educational development]. J Birjand Univ Med Sci 2010; 17 (2):118-126. [Persian]
8. Moezi M, Shirzad H, Zamanzad B, Roohi H. [Faculty members and students viewpoints about evaluation of professors and criteria affecting professors' teaching in Shahr-e-Kord Medical Science University]. Shahrekord University of Medical Sciences Journal 2010;11(4):63-75. [Persian]
9. Rama S. Professor's performance for effective teaching (Kosovo case). Procedia-Social and Behavioral Sciences 2011 ;1(12): 117-21. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.02.015]
10. Aghamirzaee, Salehi Omran E, Rahimpour Kami B. [Effective Factors on Student Evaluation of Faculty Members Performance]. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences 2014; 7 (1): 57-62. [Persian]
11. Tahmasbi S, Vallian A, Moezzyzadeh M. The correlation between the students' & authorities' ratings for faculty evaluation in Shahid beheshti School of Dentistry. J Dent Sch 2012; 29 (5): 358-365.
12. Arabi Mianroodi A, Asgari Baravati Z, Khanjani N. [Explaining the pros and cons of different sources of Faculty Evaluation from the viewpoints of Medical University Academics]. Strides Dev Med Educ 2012; 9 (1): 65-76. [Persian]
13. Vakily A, Haji Aghajany S, Rashideepour A, Ghorbani R. [Factors affecting teachers 'evaluation of students' perspective]. Koomesh 2010; 2(38): 93-103. [Persian]
14. Nejad Shamsi P, Zaker-Jafari HR, Basirat M, Zaker-Jafari A.[Self-Assessment of Senior Dental Students about Acquired Skills Based on the Educational Program]. rme 2017; 9 (3) :78-73. [Persian]
15. Amini M,Honardar M. [The view of faculties and medical students about evaluation of faculty teaching experiences]. Journal of Semnan University of Medical Sciences 2008;9(3):171-178 . [Persian]
16. Tork zadeh J, Marzoghi R, Mohammadi M, Mohtaram M. [Factors Affecting the Evaluation of Teachers from Students' Viewpoints]. Journal of Educational Measurement & Evaluation Studies 2014; 4 (7):130-164. [Persian]
17. Pakkies NE, Mtshali NG. Students' views on the block evaluation process: A descriptive analysis. curationis 2016; 39 (1):1-8. [DOI:10.4102/curationis.v39i1.1516]
18. Annan SL, Tratnack S, Rubenstein C, Metzler-Sawin E, Hulton L. An integrative review of student evaluations of teaching: Implications for evaluation of nursing faculty. Journal of Professional Nursing 2013 ; 29 (5):e10-24. [DOI:10.1016/j.profnurs.2013.06.004]
19. Hassanein S, Abdrbo A, Al Ateeq E. Student evaluation of faculty at college of nursing. International conference on management and education innovation. International proceedings of economics development and research (IPEDR) 2012; 37 :117-122
20. Schiekirka S, Reinhardt D, Heim S, Fabry G, Pukrop T, Anders S, Raupach T. Student perceptions of evaluation in undergraduate medical education: A qualitative study from one medical school. BMC medical education 2012; 12(1): 45. [DOI:10.1186/1472-6920-12-45]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Basirat M, Motevasseli S, Mirfarhadi N, Taheri M. Dentistry Students´ Viewpoints about Evaluation of Faculty members during and at the end of Semester in 2016. RME 2019; 11 (1) :3-9
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-721-fa.html

بصیرت مریم، متوسلی صفا، میرفرهادی نسترن، طاهری ماهدخت. ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی درحین و پایان ترم تحصیلی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (1) :3-9

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-721-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education