[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( 4-1398 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 3-10 برگشت به فهرست نسخه ها
روان سنجی پرسشنامه آمادگی ورود به دوره ی انترنی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
زهره سهرابی ، زهرا خلیلی، لیلی صالحی*
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، leilisalehi83@yahoo.com
چکیده:   (318 مشاهده)
مقدمه: برای کسب مهارت های بالینی دانشجویان پزشکی در دوره انترنی لازم است برنامه ریزی آموزشی مناسب طراحی گردد. این مطالعه به‌منظور روان‌سنجی پرسشنامه آمادگی ورود به دوره انترنی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1394 انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی انترن های دانشگاه علوم پزشکی شیراز به روش نمونه گیری در دسترس اجرا گردید. ابزار اولیه  پرسشنامه 48 سؤالی با مقیاس روبریک  (Rubric)از مطالعات قبلی اقتباس‌شده بود که پس از کسب اجازه از نویسنده اصلی به زبان فارسی ترجمه شد، سپس روایی صوری و محتوایی به ترتیب با قضاوت 10 دانشجو و 10متخصص مورد بررسی قرار گرفت و روایی سازه به کمک تحلیل عاملی اکتشافی  و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و test- re test مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم ­افزار­های آماریSPSS  برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی و AMOS  جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: براساس تحلیل عاملی اکتشافی، 47 گویه در پرسشنامه حفظ و در 7 عامل قرارگرفتند که این عوامل قادر به پیش‌بینی 65 درصد از تغییرات کل مقیاس بود که با توجه به مفاهیم در بر گیرنده، این عوامل شامل وظایف عملکردی، مهارت های کلینیکی و کنترل استرس، مهارت ارتباطی، انجام پروسیژرهای اساسی، خود یادگیری و مدیریت وظایف بودند. ضریب همبستگی پیرسون برای پرسشنامه در این مطالعه برابر0/875 =r، و میزان آلفای کرونباخ آن معادل 0/935 بدست آمد و براساس نتایج تحلیل عاملی تاییدی نتایج مطالعه مورد تایید قرارگرفت.
نتیجه‌گیری:نتایج این مطالعه شاهد مناسبی درخصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار آمادگی ورود به دوره انترنی بود. این نتایج می‌تواند جهت سنجش آمادگی ورود به دوره انترنی در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، روان سنجی، پرسشنامه
متن کامل [PDF 535 kb]   (73 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (23 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش وارزشيابي
فهرست منابع
1. Millan LP, Semer B, Rodrigues JM, Gianini RJ. Traditional learning and problem-based learning: self-perception of preparedness for internship. Rev Assoc Med Bras 2012; 58 (5): 594-9. [DOI:10.1590/S0104-42302012000500018]
2. Morris M, O'Neill A, Gillis A, Charania S, Fitzpatrick J, Redmond A, et al. Prepared for Practice? Interns' Experiences of Undergraduate Clinical Skills Training in Ireland 2016; 3: JMECD. S39381. [DOI:10.4137/JMECD.S39381]
3. Gome JJ, Paltridge D, Inder WJ. Review of intern preparedness and education experiences in General Medicine. Internal medicine journal 2008; 38 (4): 249-53. [DOI:10.1111/j.1445-5994.2007.01502.x]
4. McNeil HP, Scicluna HA, Boyle P, Grimm MC, Gibson KA, Jones PD. Successful development of generic capabilities in an undergraduate medical education program. Higher Education Research & Development 2012; 31 (4): 525-39. [DOI:10.1080/07294360.2011.559194]
5. Sherertz RJ, Ely EW, Westbrook DM, Gledhill KS, Streed SA, Kiger B, Flynn L, Hayes S, Strong S, Cruz J, Bowton DL. Education of physicians-in-training can decrease the risk for vascular catheter infection. Annals of internal medicine 2000; 132 (8): 641-8. [DOI:10.7326/0003-4819-132-8-200004180-00007]
6. Blitz J, Kok N, Van Heerden B, Van Schalkwyk S. PIQUE-ing an interest in curriculum renewal. Arican Journal of Health Professions Education 2014; 6 (1): 23-7.
7. Scicluna HA, Grimm MC, O'Sullivan AJ, Harris P, Pilotto LS, Jones PD, McNeil HP. Clinical capabilities of graduates of an outcomes-based integrated medical program. BMC medical education 2012; 12 (1): 23. [DOI:10.1186/1472-6920-12-23]
8. Kelly C, Noonan CL, Monagle JP. Preparedness for internship: a survey of new interns in a large Victorian health service. Australian Health Review 2011; 35 (2): 146-51. [DOI:10.1071/AH10885]
9. Brennan N, Corrigan O, Allard J, Archer J, Barnes R, Bleakley A, Collett T, De Bere SR. The transition from medical student to junior doctor: today's experiences of Tomorrow's Doctors. Medical education 2010; 44 (5): 449-58. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2009.03604.x]
10. Draper CE, Louw GJ.Competence for internship: perceptions of final-year medical students. Education for Health. 2012; 25 (1): 16-23. [DOI:10.4103/1357-6283.99202]
11. O'neill PA, Jones A, Willis SC, McArdle PJ. Does a new undergraduate curriculum based on Tomorrow's Doctors prepare house officers better for their first post? A qualitative study of the views of pre‐registration house officers using critical incidents. Medical Education 2003; 37 (12): 1100-8. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2003.01714.x]
12. Lempp H, Seale C. The hidden curriculum in undergraduate medical education: qualitative study of medical students' perceptions of teaching. Bmj 2004; 329 (7469): 770-3. [DOI:10.1136/bmj.329.7469.770]
13. Troncon LE. Clinical skills assessment: limitations to the introduction of an" OSCE"(Objective Structured Clinical Examination) in a traditional Brazilian medical school. São Paulo Medical Journal 2004; 22 (1): 12-7. [DOI:10.1590/S1516-31802004000100004]
14. McNeil HP, Scicluna HA, Boyle P, Grimm MC, Gibson KA, Jones PD. Successful development of generic capabilities in an undergraduate medical education program. Higher Education Research & Development 2012; 31 (4): 525-39. [DOI:10.1080/07294360.2011.559194]
15. Vaseghi N, Naini MA,Ghasemi RL, Amiri S. Validity and reliability of pre-internship objective structured clinical examination in Shiraz Medical School. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism 2013; 1 (3): 85-8.
16. Jonsson A, Svingby G. The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational research review 2007; 2 (2): 130-44. [DOI:10.1016/j.edurev.2007.05.002]
17. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. 3 rd ed. New York: The guildford press; 2011.
18. Scicluna HA, Grimm MC, Jones PD, Pilotto LS, McNeil HP. Improving the transition from medical school to internship-evaluation of a preparation for internship course. BMC medical education 2014; 14 (1): 23. [DOI:10.1186/1472-6920-12-23]
19. Hill J, Rolfe IE, Pearson SA, Heathcote A. Do junior doctors feel they are prepared for hospital practice? A study of graduates from traditional and non traditional medical schools. Medical education 1998; 32 (1): 19-24. [DOI:10.1046/j.1365-2923.1998.00152.x]
20. Hannon FB. A national medical education needs' assessment of interns and the development of an intern education and training programme. Medical education 2000; 34 (4): 275-84. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2000.00512.x]
21. Eyal L, Cohen R. Preparation for clinical practice: a survey of medical students' and graduates' perceptions of the effectiveness of their medical school curriculum. Medical teacher 2006; 28 (6): e162-70. [DOI:10.1080/01421590600776578]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi Z, Khalili Z, Salehi L. Psychometric Adequacy of the Preparedness for Internship Questionnaire in Shiraz Medical Students . rme. 2019; 11 (2) :3-10
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-711-fa.html

سهرابی زهره، خلیلی زهرا، صالحی لیلی. روان سنجی پرسشنامه آمادگی ورود به دوره ی انترنی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1398; 11 (2) :3-10

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-711-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( 4-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education