[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 22-12 برگشت به فهرست نسخه ها
اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان
سعیده ایمانی ، لیلا معصومی ، محمدرضا امیری*
گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، m.r.amiri@umsha.ac.ir
چکیده:   (3985 مشاهده)
مقدمه: یکی از شایع­ترین اضطراب ­ها در آموزش عالی، اضطراب پژوهش است که آن احساس ترس و عدم اطمینان در رابطه با انجام پژوهش و خلق تولیدات علمی معتبر و اثرگذار می­باشد. هدف این پژوهش، بررسی میزان اضطراب پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان و عوامل مرتبط با آن بود.
روش ­ها: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 725 نفر (کلیه دانشجویان ارشد و دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی همدان 96-1394) بود که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، حجم نمونه مورد نیاز 252 نفر  بدست آمد که از این تعداد 193 پرسشنامه تکمیل شد. ابزار اصلی پرسشنامه محقق ساخته و روش نمونه‌گیری به شیوه تصادفی بود که داده ­ها پس از گردآوری و استخراج، با استفاده از نرم ­افزارهای آماری SPSS، Smart PLS و آزمون­ های آنالیز واریانس، t تک ­نمونه­ ای، کای دو و t مستقل تحلیل ‌گردید.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که میانگین اضطراب پژوهش دانشجویان (2/58) یعنی کم­تر از حد متوسط (3) است. از سوی دیگر، بین میانگین اضطراب پژوهش و مقطع تحصیلی تفاوت معنی ­دار آماری وجود داشت (0/05>p) بدین­ معنی که میانگین اضطراب پژوهش در بین دانشجویان کارشناسی ارشد به­ طور معنی ­داری بیشتر از دانشجویان دکتری بود. ابعاد دانش و مهارت­ های روش­ شناسی تحقیق 0/9 و سواد اطلاعاتی 0/86 ، بیشترین سهم را در ایجاد اضطراب پژوهش داشتند.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان در فرآیند انجام پژوهش اضطراب ندارند. ضعف دانش و مهارت­ های روش­ شناسی تحقیق، موثرترین عامل ایجاد اضطراب پژوهش در دانشجویان بوده که سبب اثرات منفی بر عملکرد پژوهشی دانشجویان می ­شود. بنابراین توجه به عوامل به ­وجود آورنده آن از سوی مسئولین مربوطه را می ­طلبد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب پژوهش، دانشجو، دانشگاه، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 275 kb]   (1023 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5339 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Hasani M, Zahed Baboli A, Khaleq Khah A. [Study Of Factors Associated To Research Anxiety Among Ardabil Researcher Teachers]. The 1st International Conference On Modern Research In The Field Of Educational Sciences, Psychology And Social Studies In Iran; 2016Jun 14;Qom ; 2016. [Persian]
2. Rahnama A, Mirzamohammadi MH, Bijnavand F. [Investigating The Relationship Between Critical Thinking And Science Production Among Faculty Members Of Shahed University]. Training & Learning Researches 2014; 20 (3): 257-88. [Persian]
3. Alamdari A, Afshoun E. [The View Point Of Faculty Members On Research Barriers At Yasuj Universities]. Armaghan Danesh 2003; 8 (29): 27-35. [Persian]
4. Behzadi H, Davarpanah M. [Factors Influencing The Research Experience Of The Graduate Students At Ferdowsi University Of Mashhad]. Educational and Psychological Studies of Ferdowsi University of Mashhad 2009; 10 (2): 227-250. [Persian]
5. Nikrooz L, Rouzitalab M, Shirazi ARR, Naghizadeh MM, Taghavi F. [Student Research Projects Inhibiting Factors From The Students Perspective]. Journal Of Fasa University Of Medical Sciences 2012; 2 (2): 113-9. [Persian]
6. Fazlollahi S. [Preventive Factors Influencing University Students' Research Projects]. Islām Va Pazhūheshhāye Tarbīyatī 2012; 4 (1): 165-84. [Persian]
7. Pakbaz E, Kokabi M, Bigdeli Z. [An Investigation Of Library Anxiety Rate Of Postgraduate Students]. Human Info Interact 2015; 1 (4): 251-258. [Persian]
8. Erfanmanesh MA. [Study Of Information Seeking Anxiety Among Graduate Students: A Case Study Of Iranian Students Of Malaysia]. Library And Information Research Journal 2012; 2 (2): 53-72. [Persian]
9. Erfanmanesh M, Didegah F. [Researchers'and Faculty Members'research Anxiety And Its Causes: Literature Review]. Journal Of National Studies On Librarianship And Information 2012; 23 (89): 58-72. [Persian]
10. Gholami Booreng F, Mahram B, Kareshki H. [Construction And Validation Of A Scale Of Research Anxiety For Students]. Iranian Journal Of Psychiatry And Clinical Psychology 2017; 23 (1): 78-93. [Persian]
11. Asgharizadeh E, Ghasemi AR, Maleki H. [Applied Researches Obstacles For Higher Education Students Of Management]. 9th International Management Conference; Tehran.Iran:Ariana industrial group; 2011. [Persian]
12. Yamaniduzi-Sorkhabi M, Mozafari-Farugh A. [Influencing Factors On Postgraduate Research Experience In Shahid Beheshti University]. Education And Psychology Studies 2009; 10 (1): 83-100. [Persian]
13. Yousefi N, Shirbeigi N, Salehi S. [Investigating The Factor And Structural Analysis Of "Attitude Toward Research" And Its Relationship With Self-Disability And Self-Efficacy Among Master's Students]. Educational Measurement 2012; 3 (9): 19-42. [Persian]
14. Norouzi A, Abolghasemi M, Ghahramani M. [Exploring Barriers To Science Production From The Viewpoint Of Shahid Beheshti University Faculty Members]. Journal of Management System. 2015; 6 (22): 77-108. [Persian]
15. Merç A. Research Anxiety Among Turkish Graduate ELT Students. Current Issues In Education 2016; 19 (1) 1-15.
16. Ashrafi-Rizi H, Zarmehr F, Bahrami S, Ghazavi-Khorasgani Z, Kazempour Z, Shahrzadi L. [Study On Research Anxiety Among Faculty Members Of Isfahan University Of Medical Sciences]. Materia Socio-Medica 2014; 26 (6): 356-426. [Persian] [DOI:10.5455/msm.2014.26.356-359]
17. Papanastasiou EC, Zembylas M. Anxiety In Undergraduate Research Methods Courses: Its Nature And Implications. International Journal Of Research & Method In Education 2008; 31 (2): 155-67. [DOI:10.1080/17437270802124616]
18. Abu-Tineh AM, Khasawneh SA, Basheer AAA. Factors Associated To Research Phobia Among Faculty Members At The Hashemite University In Jordan. Journal of Educational & Psychological Sciences 2007; 8 (2): 7-26.
19. Higgins CC. Factors Associated With Research Anxiety Of Human Resource Education Faculty In Higher Education. [dissertation].USA: UMI; 2001.
20. Abdolvahabi M, Romiani U, Zarif S. [Examining Students'basic Skill Significant Difference In The Era Of Globalization: Shahid Chamran University Case]. IRPHE 2014; 19 (4): 51-74. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Imani S, Masomi L, Amiri M. Research Anxiety and its related factors among Graduate Students in Hamedan University of Medical Sciences . RME 2018; 10 (4) :12-22
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-649-fa.html

ایمانی سعیده، معصومی لیلا، امیری محمدرضا. اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (4) :12-22

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-649-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education