[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی فرایند مدیریت استعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان:پژوهشی ترکیبی
مهدی محمدی* ، رضا نوروزی کوهدشت ، رحمت اله مرزوقی، جعفر ترک زاده، قاسم سلیمی
گروه مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز ، شیراز ، ایران ، m48r52@gmail.com
چکیده:   (50 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه­ های علوم پزشکی، سکان­دار عرصه آموزش و ارتقاء سلامت جامعه می­ باشند که برای تحقق آن، نیازمند اعضای هیأت علمی مستعد هستند. لذا این مطالعه با هدف ارزشیابی فرآیند مدیریت استعداد اعضای هیأت علمی انجام شد.
روش ها: این مطالعه ترکیبی و از نظر نوع، هم­زمان است. در بخش کمی، با روش توصیفی- پیمایشی از طریق فرمول کوکران و با روش نمونه­ گیری تصادفی- طبقه‌ای 124 نفر از اعضای هیئت علمی به عنوان نمونه در سال 97-1396 انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه مدیریت استعداد آنبوماثی و چیترا استفاده گردید. روایی و پایایی آن از طریق روش تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها از طریق آزمون t تک نمونه ­ای، تحلیل واریانس ترکیبی با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. در بخش کیفی، تجارب اعضای هیأت علمی با روش پدیدارشناسانه، نمونه ­گیـری آشیانه ­ای هدفمند و معیار اشباع نظری بررسی و ابزار گـردآوری، مصاحبه نیمه ساختارمند بود که از طـریـق روش ­های اعتبار­پذیری و اعتماد­پذیری با تکنیک همسوسازی داده ­ها تأیید و برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل مضمون (کدگذاری باز، مضامین پایه، سازمان­دهنده و فراگیر) استفاده گردید.
یافته ها: در بخش کمی میزان رضایت اعضای هیأت علمی از ابعاد دانش سازمانی (0/44± 2/91)، محیط کار (0/39±2/59) و روش‌های مدیریت منابع انسانی (0/47± 2/97) پایین ­تر از حد میانگین ارزیابی شد. در یافته ­های بخش کیفی، مضمون پایه در 3 طبقه مضامین سازمان­دهنده (دانش سازمانی، محیط کار و روش ­های مدیریت منابع انسانی) حول محور مضمون فراگیر کیفیت فرآیند مدیریت استعداد قرار گرفت و بر این اساس، اعتبار­دهی به نتایج کمی با استفاده از نتایج کیفی انجام پذیرفت. همچنین نتایج نشان داد که تجربه اعضای هیأت علمی، تأیید­کننده همه زیر فرآیندهای بخش کمی نمی­ باشند.
نتیجه گیری:با رسیدگی به وضعیت ابعاد دانش سازمانی، محیط کاری و روش­های مدیریت منابع انسانی، کیفیت فرآیند مدیریت استعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بهبود می­ یابد.
واژه‌های کلیدی: مدیریت استعداد، دانش سازمانی، محیط کاری، مدیریت منابع انسانی
متن کامل [PDF 187 kb]   (16 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Gallardo-Gallardo Eg, Moliner La, Gallo P. Mapping Collaboration Networks In Talent Management Research. Journal Of Organizational Effectiveness: People And Performance 2017; 4 (4): 332-358. [DOI:10.1108/JOEPP-03-2017-0026]
2. Rastgoo P. The Relationship Of Talent Management And Organizational Development With Job Motivation Of Employees. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis 2016; 64 (2): 653-662. [DOI:10.11118/actaun201664020653]
3. Sabuncua Ku, Karacaya G. Exploring Professional Competencies For Talent Management In Hospitality And Food Sector In Turkey. Procedia -Social And Behavioral Sciences 2016; 235(24): 443- 452.
4. Irtaimeh Hj, Al Azzam Jf, Khaddam Aa. Exploring The Impact Of Talent Management Strategies And Service Quality On Beneficiaries Satisfaction In Jordan Healthcare Sector: Provider Point Of View. Journal Of Entrepreneurship & Organization Management 2016; 5 (3): 1-8. [DOI:10.4172/2169-026X.1000197]
5. McDonnell A, Collings DG, Mellahi K, Schuler, R. Talent management: a systematic review and future prospects. European Journal International Management 2017; 11(1): 86-128. [DOI:10.1504/EJIM.2017.081253]
6. Daubner-Siva D, Vinkenburg Cj, Jansen Pgw. Dovetailing Talent Management And Diversity Management: The Exclusion-Inclusion Paradox. Journal Of Organizational Effectiveness: People And Performance 2017; 4(4):315-331. [DOI:10.1108/JOEPP-02-2017-0019]
7. Machado C. Competencies And (Global) Talent Management. Publisher Springer International Publishing; 2017. [DOI:10.1007/978-3-319-53400-8]
8. McCormack J, Propper C, Smith S. Herding cats? Management and university performance. The Economic Journal 2014;124(578):F534-64. [DOI:10.1111/ecoj.12105]
9. Satiani B, Sena J, Ruberg R, Ellison C. Talent Management And Physician Leadership Training Is Essential For Preparing Tomorrow's Physician Leaders. Journal Of Vascular Surgery 2014; 59 (2): 542–546. [DOI:10.1016/j.jvs.2013.10.074]
10. Bradley A P. Talent Management For Universities. Australian Universities Review 2016; 58(1):13-19.
11. Nemati-Anaraki L, Nooshinfard F. [Effective Organizational Factors In Knowledge Sharing From The Viewpoint Of Faculty Members]. Journal Of Health Administration 2014; 17 (56) :65-79. [Persian]
12. Nikpour A, Salajegheh S. [Investigating the Relationship between knowledge Management and Organizational Culture from the Viewpoint of the Academic Staff Members of Medical Sciences University of Kerman]. Journal Management System 2010; 4(14):7-18. [Persian]
13. Anbumathi R. Smart Talent Management Examining Talent & Knowledge Management Practices In India. [dissertation]. Pondicherry University; 2015.
14. Vali L, Jahani Y. Investigating Knowledge Management Status Among Faculty Members Of Kerman University Of Medical Sciences Based On The Nonaka Model In 2015. Electronic Physician 2016; 8(8): 2738-2746. [DOI:10.19082/2738]
15. Kathiravan M, Saikumar V, Sunitha V. Optimization Talent Management Process Analytics on Pharmaceutical SMEs Employees. International Journal of Pharmaceutical Sciences Review and Research 2017; 46 (2): 52-59.
16. Louw, VN, Kahn SB. Talent management for creating a performance work environment in the South African public service. Africa Insight 2010; 40 (2):177-188.
17. Azizzadeh forozi M, Mohammad Alizadeh S, Fasihi Harandi T. [Motivational Factors Affecting Educational Performance from the Point of View of Faculty Members]. Strides Dev Med Educ 2006; 2 (2): 102-108. [Persian]
18. Saddozai Sk, Hui P, Akram U, Saad Khan M, Memon S. Investigation Of Talent, Talent Management, Its Policies And Its Impact On Working Environment. Chinese Management Studies 2017. 11 (3): 538-554. [DOI:10.1108/CMS-10-2016-0206]
19. Tansley C. Concept borrowing to facilitate a multi-disciplinary approach to theoretical development of talent managemet-the case of employer branding. European academy of management conference: 2009.
20. Turner P. Talent Management in Healthcare: Exploring How the World's Health Service Organisations Attract, Manage and Develop Talent. Springer; 2017.
21. Glod J, Oldroyd T, Chesters E, Booth A, Waugh A. Exploring Talenting: Talent Management As A Collective Endeavour European Journal Of Training And Development 2016; 40 (7):513-533. [DOI:10.1108/EJTD-11-2015-0091]
22. Swailes S. The Cultural Evolution Of Talent Management: A Memetic Analysis. Human Resource Development Review 2016; 15(3):340–358. [DOI:10.1177/1534484316664812]
23. Fallah Nosh Abadi M, Khadem SM, Sadeghnia A. Talent Management And Maintaining Talented Human Resource: A Case Study In Kashan University Of Medical Sciences. Talent Management And Maintaining Talented Human Resource: A Case Study In Kashan University Of Medical Sciences. European Online Journal Of Natural And Social Sciences 2013; 2(3): 3446-3457.
24. Eghbal F, Hoveida R, Siadat SA, Samavatiyan H, Yarmohammadian MH. [Design And Development Of Faculty Talent Management Process Model For Talent-Driven Universities]. Public Management Researches 2017;9(34): 5-27. [Persian]
25. Collings DG, Mellahi I. Strategic Talent Management: A Review And Research Agenda. Human Resource Management Review 2009; 19(7): 304–13. [DOI:10.1016/j.hrmr.2009.04.001]
26. Blackman D, Kennedy M. Knowledge management and effective university governance. Journal of Knowledge Management 2009; 13(6): 547-563. [DOI:10.1108/13673270910997187]
27. Seyedalhoseni SH. [An Investigation The Relationship Between 5s With Mental Health And Lack Of Job Stress Among Employees Of Zahedan Municipality].Public Management Researches 2016; 9 (32): 117-136. [Persian].
28. Nonaka I, Takeuchi H. The Knowledge-Creating Company.New York: Oxford Press; 1995
29. Kaba A, Ramaiah Ck. Demographic Differences In Using Knowledge Creation Tools Among Faculty Members. Journal of Knowledge Management 2017; 21(4): 857-871. [DOI:10.1108/JKM-09-2016-0379]
30. Ahanchian M, Aref M. [Manpower Planning For Predicting The Demands Of Academic Members At Firdausi University]. Journal Of Research In Human Resources Management 2016; 8 (1): 79-102. [Persian]
31. Armstrong M. Handbook of Strategic Human Resource Management. 5th. ed. London Kogan Page Publishers; 2011.
32. Edjtehadi M, Ghorchian N, Jaafari P, Shafizadeh H. Identifying Dimensions and Components of Faculty Members Developments in Order to Present of A Conceptual Model . Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education 2012; 17 (4) :21-26
33. Majdzadeh S, Nejat S, Gholami J, Rashidian A. [Satisfaction and opinions of Tehran University of Medical Sciences academic members on its development programs , 2006]. payavard. 2008; 2 (1 and 2) :6-17. [Persian]
34. Moradi E, Didehban H. [ Faculty Members Development In Medical Education: Programs, Interventions And Outcomes]. J Urmia Nurs Midwifery Fac 2017; 15 (1):10-18. [Persian]
35. Wright Al, Schwindt La, Bassford Tl, Reyna Vf, Shisslak Cm, St Germain Pa, Reed Kl., Et Al. Gender Differences In Academic Advancement: Patterns, Causes, And Potential Solutions In One U.S. College Of Medicine.Academic Medicine 2003; 78 (5): 500-508. [DOI:10.1097/00001888-200305000-00015]
36. Ingrama T, Gloda W. Talent Management In Healthcare Organizations – Qualitative Research Results. Procedia Economics And Finance2016; 39 (1): 339-346. [DOI:10.1016/S2212-5671(16)30333-1]
37. Ariss AA, Cascio WF, Paauwe J. Talent management: Current theories and future research directions. Journal of World Business 2014; 49 (2): 173–17. [DOI:10.1016/j.jwb.2013.11.001]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education