[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 46-57 برگشت به فهرست نسخه ها
عارضه‌یابی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
محمد حکاک، سید علی حزنی* ، حمید مروتی ، طاهره اخلاقی
دانشجو دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده علوم اقتصاد و اداری دانشگاه لرستان، خرم آباد ،ایران ، aliob1395@gmail.com
چکیده:   (227 مشاهده)
مقدمه:پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. اگر پژوهشی انجام نشود دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. عارضه­ یابی، نیز تشخیص مشکلات موجود در سازمان و ارائه راهکارهای مناسب و عملی برای رفع آن­ها می‌باشد. پژوهش حاضر به منظور عارضه ­یابی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دردانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفت.
روش ها:این پژوهش از نوع پژوهش­های کیفی است که با استفاده از رویکرد تحلیل محتوی انجام شد .جامعه آماری دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود که با استفاده از رویکرد نمونه­ گیری هدفمند تعداد 15 نفر به عنوان مشارکت­ کنندگان در پژوهش انتخاب شدند.  تحلیل داده ­ها با نرم افزارMaxqda  انجام شد. برای به­دست آوردن اعتبار و روایی داده­ ها از دو روش بازبینی مشارکت­ کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت ­کننده در پژوهش استفاده شد.
یافته ها:داده ها پس از تجزیه و ترکیب در قالب 97 کد اولیه و10 مقوله اصلی دسته ­بندی گردید. کدهای اصلی شامل مهارت­ های فردی، نقش استاد، سنجش کیفی، ضرورت پژوهش، مشکلات فردی، جو علمی، مشکلات مجلات، تخلفات پژوهشی، آزادی در انتخاب موضوع پژوهش و مشکلات ساختاری بودند.
نتیجه گیری:شناسایی و توجه به عوامل و مشکلات چند بعدی فردی، و سازمانی موثر بر پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی می­ تواند باعث تعالی پژوهشی گردد.
متن کامل [PDF 372 kb]   (128 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (68 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
فهرست منابع
1. Sotodeh N, Ghorbani R, Rashidy A. [Viewpoints of faculty members of Semnan University of Medical Sciences about research barriers].Koomesh 2014; 16 (1):1-7. [Persian]
2. Saboury AA. [Research report status of Iran in 2002.] J Rahyaft 2003; 28: 87-95. [Persian]
3. Toroghi- BidAbadi J. [University leaders for tomorrow's academic improvement]. 1st ed. Isfahan: Kankash; 2006. [Persian]
4. Naghizadeh Baghi A, Khanbabazadeh Ghadim M, Samari E. [Survey of Barriers and Research Problems from the Viewpoint of Faculty Members of Ardabil University of Medical Sciences]. Journal of Ardabil University of Medical Sciences 2015; 15 (3): 255-264. [Persian]
5. Hajsalehi E, Soltani R, Sharifirad G. [Research barriers from the viewpoint of faculty members Isfahan University of Medical Sciences]. J Health system research (HSR) 2014; 10 (1):98-105. [Persian]
6. Valizadeh L, Ghiasvandian S, Abedi H A, Zamanzadeh V. [Challenges and Solutions of MSc Education in Nursing: A Qualitative Study].Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (8):1010-1023. [Persian]
7. Wilson A, Howitt S, Wilson K, Roberts P. Academics' perceptions of the purpose of undergraduate research experiences in a research-intensive degree. Studies in Higher Education 2012; 37(5): 26-513. [DOI:10.1080/03075079.2010.527933]
8. Talukdar J, Aspland T, Datta P. [Australian higher education and the Course experiencequestionnaire: Insights, implications and recommendations]. Australian Universities' Review 2013; 55 (1): 27.
9. Farmanbar R, Asgari F. [Study of Constraining Factors of Research from the Viewpoint of Faculty Members in Guilan University of Medical Sciences].Journal of Guilan University of Medical Sciences 2005; 14(54): 84-91. [Persian]
10. Adamsen L, Larsen K, Bjerregaard L, Madsen JK. [Danish research-active clinical nurses overcome barriers in research utilization]. Scand J Caring Sci 2003; 17 (1): 57-65. [DOI:10.1046/j.1471-6712.2003.00124.x]
11. Vrhovec S, Hovelja T, Vavpotič D, Krisper M. [Diagnosing organizational risks in software projects: Stakeholder resistance]. International Journal of Project Management 2015; 33 (6): 1262-1273. [DOI:10.1016/j.ijproman.2015.03.007]
12. Abdollahi M. [The relationship of managers' personal variables with their supervisory procedures] .The Quarterly Journal of Educational Management Researches 2009; 1 (1):131-44. [Persian]
13. Hajbagheri M, Parvizi S, Salsali M. [Qualitive research metods]. Tehran.Boshra Pulications; 2010:19-25. [Persian]
14. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today 2004; 24 (2): 105-12. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001]
15. Abbas Zadeh M . [Reflection on reliability and reliability in qualitative research.] Applied sociology journal 2011; 23 (45): 19-34. [Persian]
16. Rezaei M, Hoseinpour A. [Study of Research Skills of Graduate Students of Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University]. Agricultural Extension and Education Research 2016; 1 (29):1-15. [Persian]
17. Fazalallahi S. [Inhibiting factors affecting student research]. Islam and Educational Research journal 2012; 4 (1): 165-184. [Persian]
18. Murtonen M, Olkinuora E, Tynjala P, Lehtinen E. Do I need research skills in working life? University students'motivation and difficulties in quantitativemethods courses. High Educ 2008; 56:599-612. [DOI:10.1007/s10734-008-9113-9]
19. Keshti ara N, yousefi A. shahbazi Sh. [Identifying Barriers and Using the Features of Electronic Databases From the Viewpoints of Graduate Students (Case Study of Isfahan University).] Information and Communication Technology in Educational Sciences 2010; (2): 38-47. [Persian]
20. Batooli Z, Nazari M. [The Features of Social Research Network for Facilitating Research Activities From Medical Sciences Researchers' Perspective]. Journal of Payavard Salamat 2014; 8 (4): 316-31. [Persian]
21. Hall P. Perspectives on developing research skills in African-American students: a case note. the journal of academic librarianship 2003; 29 (3): 182-188. [DOI:10.1016/S0099-1333(03)00015-6]
22. Farhadpoor MR. [Investigation the Barriers of the Dissertation-based Scientific Products of Khuzestan Science and Research Branch of Islamic Azad University Students.] Higher Education Letter 2016; 8 (32): 53-76. [Persian]
23. Noori Hekmat S, Rezaei M, Dehnavieh R. [Effective Factors on Postgraduate Students Research Experience in Kerman University of Medical Sciences].Research in medical education 2016; 8(4):34-44. [Persian]
24. Safarzadeh Mh, Beygzadeh B. [Research misbehavior and its related factors in accounting]. research environment 2015; 6 (23):99-134. [Persian]
25. Mohammad Nezhad A. [Ethics in research]. Researches of medical sciences of Tehran University 2007; 2 (3), 71-87. [Persian]
26. Moghtaderi A, Dahmardeh M. [Fraud and misconduct in medical research].Zahedan Journal of Research in Medical Sciences 2012; 14(1): 1-24. [Persian]
27. Tirgar A, Yaminfirooz M, Dehghan Z. [Qualitative evaluation of research activities using the same keywords] Caspian Journal of Scientometrics 2014; 1(1): 13-18. [Persian]
28. Sorkhabi M, Mozafari-Farugh A. [Influencing Factors on postgraduate research experience in Shahid Beheshti University]. Education and Psychology Studies 2009; 10 (1):83-100. [Persian ]
29. Karimian Z, Sabbaghian Z, Saleh Sedghpour B, Lotfi F. [Internal obstacles in research activities: Faculty members' viewpoints in Shiraz University of Medical Sciences].Iranian Journal of Medical Education 2012; 11(7): 750-62. [Persian]
30. Sorkhabi M, Sohrabi M, Goldasteh A, Yousefi A, Shahbazi Sh. [An Analysis of the Status of Factors Affecting the Research Experiences of Graduate Students and its Changes in Shahid Beheshti University]. Iranian higher education 2017; 8 (1) 2017: 1-18. [Persian]
31. Arshadi Bostanabad M, Shirzad G, Motazedi Z, Asghari E, Safari A. [Barriers of nurses' participation in clinical research in Tabriz training centers]. nursing research 2016;10(3):42-51. [Persian]
32. Zohour A, Fekri A. [Barriers to Research from the Perspective of the Faculty Members of Iran University of Medical Sciences]. payesh journal 2003; 2 (2):113-120. [Persian]
33. Vahdati M, Mazloomy SS, Salimi T, Eghbal A. [A survey on educational research barriers in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2014]. Journal of Medical Education and Development 2014; 9(2): 33-40. [Persian]
34. Kourki M, Mahjoub H, Sheykh N. [Study of the academic member's attitude about main factors of not approaching to scientific writing in Hamadan University of medical sciences]. Hamedan Univ MedSci J 2007; 14 (4): 59-63. [Persian]
35. Watty K, Bellamy S, Morley C. Changes in higher education and valuing the job: The views of accounting academics in Australia. Journal of Higher Education Policy and Management. 2008; 30(2): 139-51. [DOI:10.1080/13600800801938747]
36. Nakhaee N, Nikpour H. [Investigation of medical students' opinions on research fraud in thesis and its frequency]. Strides in Development of Medical Education 2005; 2 (1):10-17. [ Persian]
37. Mahmud S, Bretag T. Postgraduate research students and academic integrity:'It's about good research training. Journal of Higher Education Policy and Management 2013; 35 (4): 432-43. [DOI:10.1080/1360080X.2013.812178]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hakkak M, Hozni S, Morovati H, Akhlaghi T. Research Diagnosis in Postgraduate Students of Guilan University of Medical Sciences. rme. 2018; 10 (2) :46-57
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-592-fa.html

حکاک محمد، حزنی سید علی، مروتی حمید، اخلاقی طاهره. عارضه‌یابی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1397; 10 (2) :46-57

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-592-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education