[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 2، شماره 2 - ( 1389 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه آموزش لوله‌گذاری داخل نای بوسیله ویدیولارنگوسکپ با لارنگوسکپی مستقیم درمیزان مهارت دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک
بیژن یزدی، داود حکمت پو*، مریم کوچکی
، hekmatpou@yahoo.com
چکیده:   (8129 مشاهده)

  مقدمه: انجام موفقیت­آمیز لوله­گذاری نای در شروع بیهوشی عمومی و همینطور در مواقع بحرانی که بیمار دچار ایست تنفسی است، از اهمیت بالایی در پیشگیری از بروز عوارض هیپوکسی در بیماران دارد. این پژوهش با هدف بررسی کارآمدی آموزش لوله­گذاری تراشه با ویدیولارنگوسکپ و مقایسه آن با لارنگوسکپی مستقیم در میزان مهارت لوله­گذاری نای توسط دانشجویان هوشبری انجام گردید.

  روش­ها: این مطالعه یک کارآزمایی آموزشی شاهد دار تصادفی بوده که برروی کلیه دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک که بطور تصادفی، در دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند انجام شد. در گروه شاهد آموزش لوله­گذاری نای به روش سنتی، و در گروه آزمون، همین آموزش با ویدیولارنگوسکپ صورت گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها یک چک لیست عملکردی بود که توسط مربی قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. داده­ها با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته ­ها: میانگین نمرات عملکرد دانشجویان گروه آزمون در لوله­گذاری قبل از آموزش برابر 58/1 ± 21/10 بود که بعداز آموزش به 48/2 ± 15 افزایش یافت و این تفاوت معنی­دار( 001 /0= P ) بود. نمرات عملکرد دانشجویان گروه شاهد قبل از آموزش برابر 1 ± 1/10 که بعد از آموزش به 44/1 ± 2/13رسید که به لحاظ آماری این تفاوت نیز معنی­دار
( 001 /0= P ) بود. بعد از آموزش در گروه آزمون تعداد 17 نفر از دانشجویان لوله­گذاری موفق داشتند و 2 نفر ناموفق بودند. تعداد لوله­گذاری موفق و ناموفق در قبل و بعد از آموزش در گروه آزمون معنی­دار بود( 001 /0= P ). در گروه شاهد هم بعداز مداخله تعداد 9 دانشجو لوله­ گذاری موفق و 10 نفر در لوله­گذاری تراشه موفق نبودند و تعداد لوله­گذاری موفق و ناموفق در قبل و بعد از آموزش در گروه شاهد هم معنی­دار بود ( 001 /0= P ).

  نتیجه­ گیری: آموزش لوله­گذاری تراشه هم به روش سنتی و هم به روش ویدیو لارنگوسکپ هر دو باعث افزایش نمرات عملکردی دانشجویان در هر دو گروه بعد از مداخله شده بود ولی میانگین نمرات عملکردی دانشجویان در شیوه جدید بیشتر بود. همچنین تعداد دانشجویان موفق به لوله گذاری تراشه در گروه آزمون، دو برابر دانشجویان گروه شاهد بودند. بنابراین استفاده از ویدیو لارنگوسکپ در آموزش لوله گذاری تراشه در مراکز آموزشی و درمانی کشور توصیه می­شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، لوله­گذاری تراشه، ویدیو لارنگوسکپ، دانشجویان هوشبری
متن کامل [PDF 231 kb]   (1261 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdi B, Hekmatpou D, Koochaki M. Comparison of Endotracheal Intubation Education with Video Laryngoscope and Direct Laryngoscopy on Anaesthesiology Students’ Skill In Arak University of Medical Sciences. RME 2010; 2 (2) :1-9
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-56-fa.html

یزدی بیژن، حکمت پو داود، کوچکی مریم. مقایسه آموزش لوله‌گذاری داخل نای بوسیله ویدیولارنگوسکپ با لارنگوسکپی مستقیم درمیزان مهارت دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1389; 2 (2) :1-9

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-56-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education