[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( 7-1396 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 79-74 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی خودارزیابی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی از مهارت های کسب شده بالینی
پویا نژادشمسی، حمیدرضا ذاکرجعفری، مریم بصیرت ، ارسام ذاکرجعفری
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی.مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی. گروه بیماری-های دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، maryam_basirat18@yahoo.com
چکیده:   (93 مشاهده)
مقدمه:خودارزیابی یکی از روش ­های محک مهارت­ های کسب­ شده بالینی  توسط دانشجویان است. این مطالعه با هدف تعیین خودارزیابی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مهارت­ های کسب شده بالینی بر اساس برنامه آموزشی انجام شد.
روش ­ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی مهارت­ های بالینی کلیه دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دانشکده رشت (34 نفر) در سال 1395 از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (0/8=ɑ) تایید گردید. یافته ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های فریدمن و مجذور کای دو از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: میانگین نمره خود ارزیابی دانشجویان از مهارت بالینی (از 25 نمره) معادل 2/81± 17/38 بود. نتایج نشان داد که نمره خود ارزیابی دانشجویان در بخش­ های مختلف بالینی تفاوت معنی­ داری دارد ( 0/001>P). بالاترین میانگین رتبه­ ای نمره در بخش جراحی دهان، فک و صورت (7/60) و کمترین در بخش ارتودنسی (2/76) بود.
نتیجه‌گیری: خودارزیابی دانشجویان از مهارت­های بالینی در بیشتر بخش ­ها خوب بود. امید است که با استفاده از روش ­های نوین تدریس در افزایش مهارت دانشجویان پیشرفت چشم­گیر حاصل شود.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، دندانپزشکی، برنامه آموزشی، خودارزیابی، مهارت بالینی
متن کامل [PDF 220 kb]   (53 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (23 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Siabani S, Moradi MR, Siabani H, Rezaei M, Siabani S, Amolaei K, et al. Students’ view points on the educational problems in medical school of Kermanshah University of Medcial Sciences (2007). J Kermanshah Univ Med Sci 2009; 13 (2):162-171
2. Yamani N, Shater Jalali M. [Curriculum Integration, with Emphasis on Integration in Medical Education]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1202-1213. [Persian]
3. Pakfetrat A, Hoseinpour Jajarm H, Basirat M, Javadzade Bolouri A, Delavarian Z, Shakeri MT. Evaluation of the Diagnostic Accuracy of Oral and Maxillofacial Lesions in Referred Patients to Oral Medicine Department of Mashhad Dental School and the Educational Implications. Future of Medical Education Journal 2015; 5 (1): 52 - 7.
4. Basirat M, Jahandideh Y, Zaker-Jafari H, Kia SJ, Pourhabibi Z. [ Evaluation of Diagnostic skill of senior dental students of Guilan university of medical sciences about common oral diseases in 2014- 2015]. Research in Medical Education 2016; 8 (3): 1-8. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.3.1]
5. Mojtahedzadeh R, Mohammadi A. [Educational ranking of schools providing nutrition program in Iran: A strategy to identify the strengths and weaknesses]. Journal of Medical Education and Development 2012; 7 (1): 2-9. [Persian]
6. Mahdavi S, Zare S, Naeimi N.[Comparison between Student Evaluation and Faculty Self-Evaluation of Instructional Performance]. Research in Medical Education 2014; 6 (2): 51-58. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.2.51]
7. Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian HR, Yazdanpanah S. Comparing the effect of lecture and discussion methods on studentslearning and satisfaction. Iranian journal of medical education 2006; 6 (1): 59-64.
8. Ali K, Raja M, Watson G, Coombes L, Heffernan E. The dental school learning milieu: students’ perceptions at five academic dental institutions in Pakistan. Journal of dental education 2012; 76 (4): 487 -94.
9. Holmes DC, Boston DW, Budenz AW, Licari FW. Clinical curriculum for the twenty-first century. Journal of dental education 2003; 67(12): 1299-301.
10. Rafeek RN, Marchan SM, Naidu RS, Carrotte PV. Perceived competency at graduation among dental alumni of the University of the West Indies. Journal of dental education 2004; 68 (1): 81-8.
11. Eslamipour F, shirban F, refaee P.[Assessment of dental students’ satisfaction of clinical departments in Isfahan dental school]. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5): 625-633. [Persian]
12. Haghani Far SH, Balmeh P, Moudi E, Bijani A, Abesi F. Graduate Dental Students Self-Assessment in Oral and Maxillofacial Radiology Competencies. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research 2015; 21( 2): 49-56.
13. Jabarifar s, Khoroushi M, Shamir H, Hossein Pour H , Khalife Soltani F, Tavangar A. [Graduated Dental Students Self-Assessment of Clinical Competencies at Isfahan in 2011]. IJME/ Special issue for educational development and health promotion 2012: 11(9): 1359-1365. [Persian]
14. Mould MR, Bray KK, Gadbury-Amyot CC. Student self-assessment in dental hygiene education: a cornerstone of critical thinking and problem-solving. Journal of dental education 2011; 75(8): 1061-72.
15. Nematollahi H, Razeei L, Khanmohammadi R, Shakib H.[Evaluating Success of Pediatric Dentistry Department at Mashhad Dental School (Iran) in Clinical Skills Education from Students’ Perspectives].J Mash Dent Sch 2013; 37(3): 257-66. [Persian]
16. Borhan Mojabi K.[The status of clinical education in dentistry from the point of view of professors and dental students of Qazvin University of Medical Sciences].Journal of Qazvin University of Medical Sciences 2016; 22 (2): 48-8. [Persian]
17. Sanatkhani M, Molla Z, Akbari M. [Evaluation of the Students’ Perception about Clinical Education and Examination in Mashhad School of Dentistry (Iran) in 2009]. J Mash Dent Sch 2012; 36 (3): 211-22. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.9.3.79


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejad Shamsi P, Zaker-Jafari H R, Basirat M, Zaker-Jafari A. Self-Assessment of Senior Dental Students about Acquired Skills Based on the Educational Program. rme. 2017; 9 (3) :79-74
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-531-fa.html
نژادشمسی پویا، ذاکرجعفری حمیدرضا، بصیرت مریم، ذاکرجعفری ارسام. بررسی خودارزیابی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی از مهارت های کسب شده بالینی. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1396; 9 (3) :79-74

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-531-fa.html

دوره 9، شماره 3 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education