[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 1396 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 57-65 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مؤلفه های خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
عبدالرحیم کاظمی وردنجانی، سعید حیدری سورشجانی*، فاطمه دریس
معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی ، شهرکرد، ایران ، heidari_1983@yahoo.com
چکیده:   (5245 مشاهده)

مقدمه: خودکارآمدی، درجه­ای از احساس تسلط فرد در مورد توانایی­ اش برای انجام فعالیت­های خاص است. خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان، میزان اعتماد آن­ها به توانایی­شان در انجام دادن فعالیت­ های مختلف پژوهشی را نشان می­دهد. این مطالعه با هدف تعیین مؤلفه­ های خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی طراحی و اجرا گردید.
روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که در سال 1394 انجام گرفت تعداد 112 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. پرسشنامه شامل دو قسمت: اطلاعات دموگرافیک شامل 5 سوال و خودکارآمدی دانشجویان شامل 55 سوال در خرده مقیاس ­های خودکارآمدی آماری و تحلیلی، مفهوم پردازی، روش و اجرا، پژوهش کیفی، گزارش­ نویسی، مهارت­ ها و اخلاق بود. داده ­ها پس از جمع ­آوری از طریق آزمون­ های آماری t مستقل، همبستگی پیرسون، اسپیرمن و آنالیز واریانس یک­ طرفه و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS  تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین کل خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان 06/29±93/155 بود. همچنین نتایج نشان داد که نمرات خودکارآمدی پژوهشی و مولفه­ های آن در طیف متوسط قرار داشتند. اجرای طرح تحقیقاتی یا مشارکت در طرح به عنوان همکار (برحسب تعداد)، تنها متغیری بود که با خودکارآمدی ارتباط مستقیم داشت (53/0, r=01/0>P). از نظر جنسیت تنها خرده مقیاس خودکارآمدی پژوهش کیفی در دو جنس اختلاف معنی­ داری را نشان داد و در دختران این خرده مقیاس بیشتر از پسران بود (02/0>P).
نتیجه گیری: وضعیت خودکارآمدی پژوهشی و مولفه­ های آن در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در طیف متوسط قرار داشت. نتایج بیانگر آن بود که مشارکت دادن دانشجویان جهت اجرا یا همکاری در طرح های تحقیقاتی در ارتقاء مولفه های خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تاثیر بسزائی دارد. لذا با برنامه­ ریزی مناسب و برگزاری دوره­ های آموزشی می­ توان دانشجویان توانمندتری تربیت نمود.

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، دانشجو، پزشکی، پژوهش، دانشگاه
متن کامل [PDF 145 kb]   (1680 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2447 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پژوهش
فهرست منابع
1. Sedighi J, Majdzadeh R, Nejat S, Fotouhi A, Shaheedzadeh A, Gholami J, et al. [Model "knowledge translation" for exploitation of research results]. Journal of Payesh 2008; 7 (1): 35-47. [Persian]
2. Tasviri-Ghamsari F, Jahannema MR. [Survey on scientific production of researchers in engineering research center during 1990-2004]. Library and Information Science 2007; 10 (2): 107-24. [Persian]
3. Buxton M, Hanney S, Morris S, Sundmacher L, Mestre-Ferrandiz J, Garau M, et al. Medical Research: What's it worth? Estimating the economic benefits from medical research in the UK. Health Economics Research Group (HERG). 2008.
4. Ahmadi Dastjerdi D, Anvari M. [Development of the National Research University, Higher Education Encyclopedia] . 1st ed Tehran: Persian Encyclopedia Foundation; 2003. [Persian]
5. Baltes B, Hoffman-Kipp P, Lynn L, Weltzer-Ward L. Students' research self-efficacy during online doctoral research courses. Contemporary Issues in Education Research (CIER) 2010; 3 (3): 51-8. [DOI:10.19030/cier.v3i3.187]
6. Bard CC, Bieschke KJ, Herbert JT, Eberz AB. Predicting research interest among rehabilitation counseling students and faculty. Rehabilitation Counseling Bulletin 2000;44(1):48-55. [DOI:10.1177/003435520004400107]
7. Bandura A, Adams NE. Analysis of self-efficacy theory of behavioral change. Cognitive therapy and research 1977;1 (4): 287-310. [DOI:10.1007/BF01663995]
8. Mullikin EA, Bakken LL, Betz NE. Assessing research self-efficacy in physician-scientists: the clinical research appraisal inventory. Journal of Career Assessment 2007;15 (3): 367-87. [DOI:10.1177/1069072707301232]
9. Baltes B, Hoffman-Kipp P, Lynn L, Weltzer-Ward L. Students' research self-efficacy during online doctoral research courses. Contemporary Issues in Education Research (CIER). 2010; 3 (3): 51-8. [DOI:10.19030/cier.v3i3.187]
10. Kareshki H, Bahmanabadi S.[Evaluation of components and research self-efficacy's structural factor among graduate students].Quarterly journal of Research and Planning in Higher Education. 2013; 19(2): 91-114. [Persian]
11. Gelso CJ, Mallinckrodt B, Judge AB. Research training environment, attitudes toward research and research self-efficacy: The revised research training environment scale. The Counseling Psychology 1996; 24 (2): 304-22.
12. Garavand H, Kareshki H, Ahanchian M. [The Relationship between Self-efficacy in Research and Research Performance; A study on Students of Medical Sciences University of Mashhad]. Iranian Journal of Medical Education 2014;14(1):41-51. [Persian]
13. Rezaeian M, Zare-Bidaki M, Bakhtar M, Hadimoghadam M. [A Survey of Research Self-Efficacy in Internship Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2015;14(2):111-24. [Persian]
14. Hemmings B, Kay R. Research self-efficacy, publication output, and early career development. International Journal of Educational Management 2010; 24 (7): 562-74. [DOI:10.1108/09513541011079978]
15. Bieschke KJ. Research self-efficacy beliefs and research outcome expectations: Implications for developing scientifically minded psychologists. Journal of Career Assessment 2006;14 (1): 77-91. [DOI:10.1177/1069072705281366]
16. Salehi M, kareshki H, Ahanchian M, karimi Mouneghi H. [Validation of Research Self-Efficacy Scale for Postgraduate Students of Ferdowsi University and Mashhad University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12(6): 396-409. [Persian]
17. Soleimanzade Najafi N, Ashrafi-rizi H, Kazempour Z, Taheri B. [The Rate of Research Self-Efficacy among Students of Isfahan University of Medical Sciences Based On Research Self-Efficacy Scale]. Journal Health System Research 2014; 10(4):813-20. [Persian]
18. Rezaei M, Zamani-Miandashti N. "The relationship between research self efficacy, research anexiety attitude toward research: a study of agricultural graduate students. Journal of educational and instructional studies in the word 2013; 3 (4) 69-78.
19. Roshanian Ramin M, Aqazadeh M. [Research self-efficacy in the psychology and educational sciences graduate students]. Research in Curriculum Planning 2014; 2(12): 147-55. [Persian]
20. Garavand H, Kareshki H, Ahanchian M. [The role of educational - research environment and social factors on the research self-efficacy of students of Mashhad University of Medical Sciences]. The Journal of Medical Education and Development 2014; 8(4): 32-46. [Persian]
21. Garavand H, Karshki H, Ahanchian M.[Testing the structural relationships between researching self-efficacy, the social factors and researching-educational environment with researchingeducational performance students of higher education].Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning 2016: 4(3): 27-48. [Persian]
22. Gorji AM, Darabieniya M, Ranjbar M. Research self-efficacy in relation to educational motivation in students of Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Contemporary Medical Education 2015; 3 (2): 59-63. [DOI:10.5455/jcme.20150704093825]
23. Mardani L, Taghvaei Yazdi M, Niazazari K. [The representation of research experience model and its relationship with researcher spirituality and research self-efficacy of M.A. students of Islamic Azad University of Sari]. Journal of Modern Thoughts in Education 2016; 11(2): 81-102. [Persian]
24. Vaccaro N. The relationship between research self-efficacy, perceptions of the research training environment and interest in research in counselor education doctoral students: An ex-post-facto, cross-sectional correlational investigation.[dissertation].Florida: ProQuest; 2009.
25. Davis CJ, Sandifer-Stech D. Wade into the water: Preparing students for successful quantitative research. Family Relations 2006; 55 (1): 56-66. [DOI:10.1111/j.1741-3729.2006.00356.x]
26. Jones LN. The role of faculty and peer research mentoring in research productivity, self-efficacy, and satisfaction of doctoral students: [dissertation]. ProQuest; 2006.
27. Bagherpour T, Jahanian R. [The effect of three different types of mental exercises and modeling of self-efficacy on the novice female college student]s. Curriculum planning knowledge& research in educational sciences 2012; 9 (7); 84-91. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi-Vardanjani A, Heidari-Soureshjani S, Drees F. Study of research self-efficacy components among postgraduate students in Shahrekord University of Medical Sciences. RME 2017; 9 (2) :65-57
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-479-fa.html

کاظمی وردنجانی عبدالرحیم، حیدری سورشجانی سعید، دریس فاطمه. بررسی مؤلفه های خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1396; 9 (2) :65-57

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-479-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education