[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 1-1396 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 36-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس درس معکوس
فاطمه جعفرآقایی، شادی دهقان زاده *، حمید خردادی آستانه
گروه پرستاری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، shadidehghan90@gmail.com
چکیده:   (173 مشاهده)

مقدمه: آموزش علوم پزشکی از جمله پرستاری نیازمند تحولی اساسی است تا با بکارگیری شیوه­ های نوین آموزشی منجر به پرورش دانش ­­آموختگانی خودکارآمد و متفکرانی خلاق شود که برای عملکرد پرستاری پیچیده امروزی آماده باشند. روش آموزشی کلاس درس معکوس یکی از شیوه ­های نوین پرطرفدار آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه و تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس معکوس (مداخله) انجام گرفت.

روش­ ها: این مطالعه نیمه­تجربی پس­آزمون با یک گروه  بر روی 43 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی رشت در سال 1395 انجام گرفت. دانشجویان به روش نمونه ­گیری سرشماری انتخاب  شده و آنان قبل از کلاس، لوح فشرده حاوی محتوای الکترونیکی مربوط به هر جلسه را مشاهده، مطالب کتاب را مطالعه و با آمادگی در کلاس درس حضور ­می ­یافتند. در کلاس نیز به کوییز مربوطه پاسخ داده و در بحث درباره پاسخ پرسش ­های کوییز و فعالیت ­های کلاسی شامل مشارکت در گروه­ های 4-3 نفره درباره سناریوهای بالینی مشارکت ­نمودند. در پایان ترم دانشجویان به 20 سوال پرسشنامه بررسی دیدگاه و تجربه دانشجویان از بکارگیری کلاس معکوس پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و تحلیلی شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون­ های t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.

یافته ­ها: ننتایج حاکی از تجارب مثبت فراگیران از بکارگیری روش کلاس معکوس بود. اکثریت دانشجویان (1/79 درصد) آموزش به روش کلاس معکوس را بر روشی سنتی که در آن بیشتر زمان کلاس صرف سخنرانی توسط استاد می­شود، ترجیح می­دادند. میانگین و انحراف معیار نمرات مربوط به نظرات دانشجویان 95/2 ± 09/26 بود. آزمون­ های آماری تحلیلی ارتباط معنی­داری را میان اطلاعات فردی و دیدگاه دانشجویان نشان ندادند؛ تنها میان دیدگاه دانشجویان و معدل تحصیلی همبستگی مثبت و قویی وجود داشت (0/001=p و 0/88=r).

نتیجه ­گیری: دانشجویان دیدگاه و تجارب مثبتی از بکارگیری روش آموزشی کلاس معکوس داشتند. با توجه به نوپا بودن این رویکرد آموزشی مطالعات بیشتری برای بررسی تاثیر آن بر برآیندهای مختلف یادگیری لازم است.

واژه‌های کلیدی: کلاس درس معکوس، آموزش، پرستاری، یادگیری فعال
متن کامل [PDF 166 kb]   (82 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (29 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Mikkelsen TR. Nursing students' experiences, perceptions and behavior in a flipped-classroom anatomy and physiology course. Journal of Nursing Education and Practice 2015;5(10):28-35.
2. Missildine K, Fountain R, Summers L, Gosselin K. Flipping the classroom to improve student performance and satisfaction. Journal of Nursing Education 2013;52(10): 597-9.
3. Benner P. Educating nurses: A call for radical transformation—how far have we come? Journal of Nursing Education 2012;51(4):183-4.
4. Jensen JL, Kummer TA, Godoy PM. Improvements from a flipped classroom may simply be the fruits of active learning. CBE-Life Sciences Education 2015;14(1): 1-12.
5. Sanagoo A, Araghian Mojarad F, Jooybari L. [Flipped classroom: A new and appropriate teaching method for the research course]. Iranian Journal of Medical Education 2015;15(55): 442-3. [Persian]
6. 6- McDonald K, Smith CM. The flipped classroom for professional development: part I. Benefits and strategies. The Journal of Continuing Education in Nursing 2013;44(10):437-8.
7. Murray L, McCallum C, Petrosino C. Flipping the classroom experience: a comparison of online learning to traditional lecture. Journal of Physical Therapy Education 2014;28(3): 35-41.
8. Schwartz TA. Flipping the statistics classroom in nursing education. Journal of Nursing Education 2014;53(4):199-206.
9. 9- Rohrer D, Pashler H. Learning Styles: Where's the Evidence. Medical Education 2012;46(7):634-5.
10. EDUCAUSE learning Initiative. 7 Things you should know about flipped classrooms. [Cited 2016 Aug29]. Available from: http://net.educause. edu/ir/library/pdf/ELI7081.pdf.
11. Fawley N. Flipped classroom, Turning the tables on traditional library instruction. [Cited 2016 July25]. Available from: http://americanlibrariesmagazine.org/ 2014/10/07/flipped-classrooms/
12. Harrington SA, Bosch MV, Schoofs N, Beel-Bates C, Anderson K. Quantitative outcomes for nursing students in a flipped classroom. Nursing Education Perspectives 2015;36(3):179-81.
13. Gilboy MB, Heinerichs S, Pazzaglia G. Enhancing student engagement using the flipped classroom. Journal of nutrition education and behavior 2015;47(1):109-14.
14. Critz CM, Knight D. Using the flipped classroom in graduate nursing education. Nurse educator 2013;38(5): 210-13.
15. Boucher B, Robertson E, Wainner R, Sanders B. “Flipping” Texas State University’s Physical Therapist Musculoskeletal Curriculum: Implementation of a Hybrid Learning Model. Journal of Physical Therapy Education 2013;27(3): 72-7.
16. Hanson J. Surveying the experiences and perceptions of undergraduate nursing students of a flipped classroom approach to increase understanding of drug science and its application to clinical practice. Nurse education in practice 2016;16(1):79-85.
17. Clark KR. Flipping out: A trend in radiologic science education. Radiologic technology 2014;85(6):685-687.
18. Fereydooni Moghaddam M, Cheraghian B. [Adathaye motale va ertebate an ba amalkarde tahsili dar daneshjooyane daneshkade parastarie Abadan]. Studies in Development of Medical Education 2009:6(1): 21-28. [persian]
19. Johnston AN, Massa H, Burne TH. Digital lecture recording: A cautionary tale. Nurse Education in Practice 2013;13(1):40-7.
20. Badeleeh MT, Hosseini SA, Charkazi A, Jafari SY, Baksha F. [The relationship between students’ study skills and academic achievment]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13(1): 66-71.[persian]
21. Smith CM, McDonald K. The flipped classroom for professional development: Part II. Making podcasts and videos. The Journal of Continuing Education in Nursing 2013;44(11):486-487.
22. Hawks SJ. The flipped classroom: now or never. AANA journal 2014;82(4): 262-9.
23. Wong TH, Ip EJ, Lopes I, Rajagopalan V. Pharmacy students’ performance and perceptions in a flipped teaching pilot on cardiac arrhythmias. American journal of pharmaceutical education 2014;78(10): 1-6.
24. Mclaughlin JE, Roth MT, Glatt DM, Gharkholonarehe N, Davidson CA, Griffin LM et al. Academic Medicine 2014; 89(2):236-243.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.9.1.36


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafaraghaie F, Dehghanzadeh S, Khordadi-Astane H. Nursing students’ experience in a flipped classroom method . Research in Medical Education. 2017; 9 (1) :36-27
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-447-fa.html
جعفرآقایی فاطمه، دهقان زاده شادی، خردادی آستانه حمید. تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس درس معکوس. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1396; 9 (1) :36-27

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-447-fa.html

دوره 9، شماره 1 - ( 1-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education