[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 1396 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 25-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان
عاطفه قنبری، آرزو منفرد*، طوبی حسین زاده، فاطمه مودب، آسیه صدیقی
گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، a.monfared88@gmail.com
چکیده:   (7960 مشاهده)

مقدمه: همراه با تکامل تدریجی چشم انداز پرستاری، تقاضای رو به رشد برای توسعه توانایی­های تفکر انتقادی و استدلال بالینی برای حل مشکلات و مراقبت از مددجو ایجاد شده است، که مدرسین بالینی از طریق تغییر در رویکرد آموزش بالینی در اجرای مناسب فرآیند پرستاری می­توانند به آن پاسخ گویند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بود.
روش ها: این مطالعه نوعی ارزشیابی آموزشی به شیوه نیمه تجربی است که پس از برگزاری کارگاه هم اندیشی فرایند پرستاری برای اعضاء هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت روی 20 دانشجوی پرستاری تحت نظارت 3 مربی داوطلب به روش در دسترس در سال 1393  انجام شد. دانشجویان شرکت کننده فرآیند پرستاری را براساس فرم بررسی وضعیت سلامت و روش آموخته شده در دروس تئوری در بیمار طراحی نمودند. سپس فرآیند پرستاری از مرحله بررسی تا ارزشیابی، در بخش توسط مربیان بالینی به دانشجویان براساس محتوای "کارگاه فرآیند پرستاری" در یک جلسه کارآموزی، آموزش داده شد و مجدداً از دانشجویان خواسته شد تا فرآیند پرستاری را براساس آموزش و فرم بررسی وضعیت سلامت جدید برای همان بیماران قبلی تکمیل نمایند. وضعیت تفکر انتقادی دانشجویان نیز با استفاده از پرسشنامه استاندارد مهارت­های تفکر انتقادی کالیفرنیا(در پنج بعد ارزشیابی، تجزیه‌ و تحلیل، استنباط، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی) قبل و بعد از آموزش(روز اول و آخر کارآموزی) بررسی شد. در پایان کار تکالیف دانشجویان جمع آوری گردید و با چک لیست فرآیند پرستاری ارزیابی شد و اطلاعات بوسیله نرم افزار SPSS  با استفاده از آزمون ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:  مقایسه ابعاد تفکر انتقادی قبل و بعد از آموزش نشان داد که دانشجویان در تمامی ابعاد تفکر انتقادی(ابعاد ارزشیابی )00/04 (P=، استنباط )0/004 (P=، استدلال قیاسی )0/04 (P=، استدلال استقرایی )0/005 (P=و نمره کل تفکر انتقادی )0/01 (P=) بجز نمره تحلیل بهبود معنی دار آماری را قبل و بعد از آموزش نشان دادند و همچنین در فرآیند پرستاری نیز نمره حیطه  بررسی و شناخت  قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری را نشان داد (0/01  .(P=
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش فرایند پرستاری روی تفکر انتقادی و نحوه بکارگیری فرآیند پرستاری در بالین تاثیر گذار بوده است. یکی از برون­دادهای مهم اجرای فرایند پرستاری، ایجاد تغییر در تفکر تحلیلی دانشجویان در آموزش بالینی است. نحوه اجرا و تمرکز تیم آموزش بالینی می­تواند بر اجرای درست آن نقش بسزایی داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: فرآیند پرستاری، تفکر انتقادی، آموزش بالینی، دانشجویان
متن کامل [PDF 187 kb]   (2500 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2840 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Paryad E, Javadi N, Atrkar Roshan Z, Fadakar K, Asiri S. [Relationship between Critical Thinking and Clinical Decision Making in Nursing Students]. Iranian Journal Nursing 2011; 24 (73): 63- 71. [Persian]
2. Habibzadeh H, Khajehali N, Khalkhali H, Mohammadpour Y. Effect of evidence-based nursing training on nursing students ability in excutive skill of nursing process in Urmia University of Medical Sciences journal of Urmia University of Medical Sciences. 2013; 11 (4): 284- 92.
3. Zohari S. Thought Education. Hayat. 2009; 7 (4): 33- 7.
4. Simpson E, Courtney MD. Critical thinking in nursing education: Literature review. International journal of nursing practice. 2002; 8 (April): 89- 98.
5. Abrami PC, Bernard RM, Borokhovski E, Wade A, Surkes MA, Tamim R, et al. Instructional interventions affecting critical thinking skills and dispositions: A stage 1 meta-analysis. Review of Educational Research 2008; 78 (4): 1102- 34. [DOI:10.3102/0034654308326084]
6. Esmaeili R, Izadi A, Esmaeili M, Omidi K. [Assessing the effect of Critical thinking education on caring process of nursing students]. Modern Care Journal 2011; 8 (1): 1- 6. [Persian]
7. Sayadi N, Rokhafroz D. [Nursing Students' Perspectives about a Mobile Software on Nursing Process for Bedside Use]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (12): 975- 81. [Persian]
8. McMullen MA, McMullen WF. Examining patterns of change in the critical thinking skills of graduate nursing students. The Journal of nursing education 2009; 48 (6): 310- 8.
9. Ghanbari A, Monfared A. [Survey Of Clinical Evaluation Process Based On Logbook And Cognitive And Psychomotor Learning In Nursing Students]. Research In Medical Education. 2014; 6 (2): 28- 35. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.2.28]
10. Noohi E, Abaszadeh A. [Effect of patient- centered collaborative learning on students' scores of the nursing process and critical thinking of nursing trainers]. The Journal of Medical Education and Development 2013; 8 (3): 53- 62. [Persian]
11. Taylor C, Lillis C, LeMone P, Lynn P. Fundamentals of Nursing: The Art and Science of Nursing Care. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.
12. Huckabay LM, editor Clinical reasoned judgment and the nursing process. Nursing Forum; 2009: Wiley Online Library.
13. Timby B. Fundamental Nursing Skills and Concepts. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins; 2008.
14. Potter PA, Perry AG, Stockert P, Hall A. Essentials for Nursing Practice.8th ed. Philadelphia: Mosby Elsevier; 2015.
15. Roozbahan B, Dehghanzade S. [Nursing fundamentals]. Tehran: Jamenagar- Salemi; 2010. [Persian]
16. Noohi E, Karimi H, Najmai E. [Application obstacles of nursing process from view of the nursing managers and interns in Kerman University of Medical Sciences]. Journal of qualitative Research in Health Sciences 2010; 10 (1): 52- 8. [Persian]
17. Akbari M, Shamsi A. [A Survey on Nursing Process Barriers from the Perspective of Nurses in Intensive Care Units in Hospitals of Tehran]. Iranian Journal of Critical Care Nursing 2011; 3 (4): 181- 6 .[Persian]
18. Oshvandi K, pourYousef S, Bikmoradi A, Yousefzadeh MR. [The Effects of Inquiry- Based Clinical Instruction of Nursing Students on Applying Nursing Process Skill]. Scientific Journal of Hamedan Nursing & Midwifery faculty 2013; 21 (1): 5- 14. [Persian]
19. Pazargadi M, Sadeghi R. [Simulation in nursing education]. J Instruct Strategies. 2011; 3 (4): 160-7. [Persian]
20. Khalili H, Hoseini Zand M. Investigation of reliability, validity and normality Persian version of the California Critical Thinking Skills Test; Form B (CCTST) Journal of Medical Education 2003; 3 (1): 29- 32.
21. Khallli H, Soleimani M. [Determination of reliability, validity and norm of California critical thinking skills test, form B Journal of Babol University of Medical Sciences. 2009; 5 (5): 84-90 .[Persian]
22. Khodamoradi K, saeedalzakerin M, Alavi M, Yaghmaei F, Shahabi M. [Translation and psychometric evaluation California Critical Thinking Skills B]. Journal of Nursing and Midwifery 2006; 16 (55): 12- 9. [Persian]
23. Taylor C, Lillis C, Taylor PL. Fundamentals of Nursing: The Art and Science of Nursing Care. 2 ed. Tehran: Hayan: Aba Saleh; 2008.
24. Hasanpour M, Oskouie F, Salsalei M. Critical thinking in nursing education. Iran Journal of Nursing. 2005; 18 (41): 7- 16.
25. Profetto‐ McGrath J. The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. Journal of advanced nursing. 2003; 43 (6): 569- 77. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2003.02755.x]
26. Kaddoura MA. Effect of the Essentials of Critical Care Orientation (ECCO) program on the development of nurses' critical thinking skills. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2010; 41 (9): 424. [DOI:10.3928/00220124-20100503-05]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbari A, Monfared A, Hoseinzadeh T, Moaddab F, Sedighi A. The impact of the nursing process education on critical thinking of nursing students. RME 2017; 9 (2) :33-25
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-336-fa.html

قنبری عاطفه، منفرد آرزو، حسین زاده طوبی، مودب فاطمه، صدیقی آسیه. تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1396; 9 (2) :33-25

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-336-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education