[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( 7-1395 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 17-23 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش درمانگاهی با رویکرد فراگیر محوری براساس مدل SNAPPS
آزاده ابراهیم زاده، خیرالنساء رمضان زاده *
خیرالنساء رمضان‌زاده، دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، kh.ramazanzade@yahoo.com
چکیده:   (966 مشاهده)

مقدمه: عدم توجه به توانمند­سازی دانشجویان پزشکی در برخورد با بیماران و مدیریت درمان یکی از چالش­ های مهم در امر آموزش بالینی است، یکی از دلایل وضعیت نامطلوب آموزش پزشکی در کشور را می‌­توان در مدل­ ها و الگو­های کنونی آموزش ‌پزشکی جستجو کرد. در حال حاضر نظام آموزش پزشکی ایران الگوی گروه محور (Department- Based)‍ است. بنابراین دانشجویان نمی­‌توانند به طور مستقل در فرایند درمان وارد شوند. لذا این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد آموزش درمانگاهی با رویکرد فراگیر محوری بر­اساس مدل SNAPPS طراحی و اجرا گردید.

روش­ ها: این پژوهش از سری تحقیقات نیمه تجربی به شیوه پس آزمون برای یک گروه بود. پس از آموزش با مدل SNAPPS در 4 ترم متوالی، با پرسشنامه­‌ای محقق ساخته (در4 حیطه) دیدگاه دانشجویان ارزیابی گردید. جامعه آماری کلیه دانشجویان پزشکی کارآموز و کارورز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که در 4 نیمسال تحصیلی (93-92 و 93-94) وارد بخش عفونی شدند (106 نفر). داده­ ها پس از جمع­ آوری با استفاده از شاخص ­های آمار توصیفی و آزمون t و از طریق نرم ­افزار آماری SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

یافته‌­ها: نتایج نشان داد که اجرای مدل  SNAPPS از نظر 98 درصد دانشجویان باعث افزایش دانش و 85/3 درصد باعث بهبود نگرش و 90/2 درصد آنان باعث بهبود عملکرد می­شود و 80/4 درصد دانشجویان مدل SNAPPS را به مدل سنتی و رایج آموزش ترجیح دادند. هم چنین نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان در مورد افزایش دانش و بهبود نگرش بر­اساس جنسیت تفاوت معنی­داری وجود ندارد ولی در مولفه مهارت و ترجیح این روش بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی­ دار وجود داشت (0/05 >P). نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان در مورد تاثیر مدل SNAPPS و مقطع تحصیلی تفاوت آماری معنی­ داری وجود ندارد اما در ترجیح مدل SNAPPS بین دانشجویان مقطع استاژری و اینترنی تفاوت معنی­ دار مشاهده شد (0/05 >P).

نتیجه­‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش در رابطه با کیفیت آموزش درمانگاهی، استفاده از الگو­هایی که بتواند دانشجو را به طور مسقیم در درمان درگیر نماید، ضروری می ­باشد و کاربرد مدل  SNAPPS به عنوان یک مدل دانشجو محور در آموزش درمانگاهی پیشنهاد می گردد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، مهارت های بالینی، دانشجویان
متن کامل [PDF 352 kb]   (485 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (141 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Dent JA, AMEE fried No 26. Clinical teaching in ambulatory care setting making the most of learning opportunities with outpatients. Med teach 2005 27 (4): 302-315.
2. Khazaei Z, Ramezanzade Kh, Moodi M, Moradi M. Quality of Clinical Education in Birjand Medical School from the Students Perspective. Future of medical education journal 2012; 2 (1): 22-26.
3. Kurth RJ, Irigoyen MM, Schmidt HJ. Structuring student learning in the primary care setting: where is the evidence? J Eval Clin Pract 2001; 7 (3): 325-33.
4. Amini A, Alizadeh M, Farzaneh F. [Ambulatory medical education in education centers of Tabriz Scool of medicine Intern’s point of view]. Iranian Journal of medical education 2002; 2 (0): 13-13. [parsian]
5. Avizhgan M, Farzanfar E, Najafi M. [Ambulatory Quality in Al-Zahra Hospital clinic in Isfahan. View of clerkships students and interns]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5): 896-905. [parsian]
6. Khorasani G, Mahmoudi M, Vahidshahi K, Shahbaznejad L, Ghafari M. [Evaluation of Faculty Members’ and Students’ Attitude Towards Ambulatory Teaching Quality]. J Mazandaran Univ Med Sci 2007; 17 (58): 87-100. [parsian]
7. Peccoralo LA, Tackett S, Ward L Federman A, Helenius I, Christmas C, et al. Resident satisfaction with continuity clinic and career choice in general internal medicine. J Gen Internal Med 2013; 10 (12): 1020-7.
8. Jamshidi E. Viewpoints of medical students about the quality of clinical education, Birjand University of Medical Sciences.[Birjand] 2012.[parsian]
9. Clark DL, Melillo A, Wallace D, Pierrel S, Buck DS. A multidisciplinary, learner-centered, student-run clinic for the homeless. Fam Med 2003; 35 (6): 394-7.
10. Shaygah B, Ahmadi AS. Poll medical students on the adequacy of training programs in community-based outpatient health centers and training Nawab Safavi martyr in 1996. Proceedings of the Eleventh International Conference on Geographic manual and Conference ambulatory care Iran,1998, October 31-November 5, Shiraz University of Medical Sciences;1998. [parsian]
11. Bazzazi N, Falahi nia G, Yavari kia A, Houshmand B. [Medical Students’ Viewpoints about the Quality of Education in Outpatient Clinics in Hamedan University of Medical Sciences in 2007]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (2):167-173. [parsian]
12. Nierenberg DW, Eliassen MS McAllister SB, Reid BP, Pipas CF Young WW, Ogrinc GS. A web-based system for students to document their experiences within six core competency domains during all clinical clerkships. Acad Med 2007;82 (1):51-73.
13. Masood J, Wood D, Calleary J, Wiseman O, Lane T, Barua JM. The need for supervised training in urology outpatients A case for restructuring. BJU Int 2006; 98 (6):1144-5
14. Berbano EP, Browning R, Pangaro L, Jackson JL. The impact of the Stanford Faculty Development Program on ambulatory teaching behavior. J Gen Intern Med 2006; 21(5):430-434.
15. Simon SR, Davis D, Peters AS, Skeff KM, Fletcher RH. How do precepting physicians select patients for teaching medical students in the ambulatory primary care setting? J Gen Intern Med 2003;18(9): 730-5
16. Khorasani CH, Mahmoudi M, Vahid Shahi L, Gafari M. [Evaluation of faculry members and students ambulatory reaching]. Jornal of Mazandaran university of medical sciences 2007; 17 (58): 87-100. [parsian]
17. Usatine RP,Tremoulet PT, Irby D. time- efficient preceptors in ambulatory care settings. Acad Med 2000;75 (6): 369-42.
18. Wolpaw TM, Wolpaw DR, Papp KK. SNAPPS: A learner-centered model for outpatient education. Academic Medicine 2003; 78, 898-893.
19. Wolpaw T, Papp KK, Bordage G. Using SNAPPS to facilitate the expression of clinical reasoning and uncertainties: a randomized clinical trial. Acad Med. 2009; 84 (4): 517–524.
20. Sawanyawisuth K1, Schwartz A, Wolpaw T, Bordage G. Expressing clinical reasoning and uncertainties during a Thai internal medicine ambulatory care rotation: does the SNAPPS technique generalize? Med Teach 2015; 37 (4): 379-84.
21. Shah J, Shah A, and Pietrobon R, Scientific Writing of Novice Researchers: What Difficulties and Encouragements Do They Encounter? Academic Medicine 2009; 84 (4): 511-516.
22. Heidenreich C, Lye P, Simpson D, Lourich M. the search for effective and efficient ambulatory teaching methods through the literature. Pediatrics 2000;105 (1): 231-7.
23. Hajioff D, Birchall M. Medical student in ENT outpatient clinics: appointment times, patient satisfaction and student satisfaction. Med Educ 1999:33 (9): 669-73.
24. Kim N, Talwalker J, Holmboe E. Callenges in ambulatory resident education medication knowledge in disadvantaged patient s. conn Med 2008;70 (9): 549-557.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.8.3.17


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzadeh A, Ramezanzdeh K. Student-Centered Ambulatory Education Based on SNAPPS Model. Research in Medical Education. 2016; 8 (3) :17-23
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-299-fa.html
ابراهیم زاده آزاده، رمضان زاده خیرالنساء. آموزش درمانگاهی با رویکرد فراگیر محوری براساس مدل SNAPPS. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1395; 8 (3) :17-23

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-299-fa.html

دوره 8، شماره 3 - ( 7-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education