[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 1-1395 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 29-36 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر کاربرد روش یادگیری کوآنتومی بر یادگیری های درسی دانشجویان
نفیسه السادات دادگران، علی خلخالی *
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران. ، Khalkhali_ali@yahoo.com
چکیده:   (1640 مشاهده)

مقدمه: آموزش و یادگیری فرایندی پیچیده و چالش برانگیز است و یکی از فرانظریه­هایی که در سال­های اخیر تلاش کرده است تا امکان کاربرد ترکیبی از تئوری­های آموزشی را به گونه­ ای سریع، یکپارچه و اثربخش در جریان یادگیری­ های کلاس درس مهیا سازد مدل آموزش کوآنتومی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کاربرد روش یاددهی- یادگیری کوآنتومی بر بهبود یادگیری های درسی (پیشرفت تحصیلی و انگیزه یادگیری ) دانشجویان بود.

روش ها: نوع پژوهش حاضر تجربی و نمونه پژوهش 46 دانشجوی علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در درس بیوشیمی بودند که از طریق همتاسازی و برمبنای روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تقسیم شدند.  سپس در گروه آزمایشی روش یاددهی - یادگیری کوآنتومی اعمال و گروه کنترل در شرایط عادی  آموزش دیدند. مدل یادگیری کوآنتومی با استفاده از مدل های پیشنهادی و بازنگری و بومی­ سازی آن توسط محققین این پژوهش طراحی گردید و به مدرس همکار که مسئولیت تدریس در هر دو گروه را برعهده داشت،  آموزش داده شد. اثربخشی مداخله اعمال شده با پرسشنامه انگیزه و نگرش یادگیری و آزمون پیشرفت تحصیلی درس بیوشیمی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها پس از ورود به نرم افزار آماری  SPSS و با  استفاده از شاخص های گرایش مرکزی و آزمون t گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: نتایج نشان داد که هرچند قبل از اعمال مداخله آموزشی تفاوت میانگین گروه­های آزمایش و کنترل در متغیرهای پژوهش معنی­دار نبود، لیکن میانگین­ دانشجویان گروه آزمایش پس از شرکت در برنامه یاددهی- یادگیری کوآنتومی در متغیرهای انگیزه تحصیلی (0/33 ± 4/079) و پیشرفت تحصیلی (1/40 ± 7/27)  نسبت به دانشجویان گروه کنترل در متغیرهای انگیزه تحصیلی (0/33 ± 3/035) و پیشرفت تحصیلی (0/83 ± 3/45) بطور معنی­داری بالاتر بودند (p=0/0001).  

نتیجه­ گیری: مشاهدات تجربی این پژوهش نشان داد که این روش می‌تواند موجب افزایش رضایت در دانشجویان شود و آنان دروس را با جدیت مطالعه و پی‌گیری نمایند و بهکارگیری این روش توسط اساتید میتواند موجب ایجاد علاقه و بهبود انگیزه یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شود.

واژه‌های کلیدی: یادگیری کوآنتومی، آموزش پزشکی، انگیزه، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 487 kb]   (780 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (310 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Javadinia A, Sharifzade G, Abedini M, Khalesi M, Erfaniyan M. [Learning Styles of Medical Students in Birjand University of Medical Sciences According to VARK Model]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11(6): 584-9. [Persian]
2. Khalkhali A. The Effect of Metateaching’ Assignments on Recognition of the Teachings’ Subconscious of Faculties.Journal of managing Education in Organization 2016; 4 (2) :149-184 [Persian]
3. Suryani N. Improvement of Students’ History Learning Competence through Quantum Learning Model at Senior High School in Karanganyar Regency, Solo, Central Java Province, Indonesia. Journal of Education and Practice 2013; 4(14): 55-63.
4. Quantum Learning Education [cited 2014 16 Nov]. Available from: www.quantumlearning.com/about_us.aspx.
5. Dong D, Chen C, Chen Z. Quantum Reinforcement learning. Advances in Natural Computation: Springer; 2005. 686-9.
6. Houston H. Off The Beaten Path: Quantum Learning. 2007;6.
7. Sarmad Z, Bazargan A, Hejazi E. [Research methods in behavioral sciences]. Tehran: Agah. 2007. [Persian]
8. Shahrabadi E, Rezaeian M, Haghdoost A. [ The Relationship of Study and Learning approaches with Students’ Academic Achievement in Rafsanjan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 13(10): 860-8. [Persian]
9. Le Tellier JP. Quantum learning & instructional leadership in practice: Corwin Press; 2007.
10. Ali AR. QUANTUM LEARNING. Reflective. 2012; 3.
11. Davis AW. The Effect of Quantum Learning on Standardized Test Scores versus schools that do not use Quantum Learning: Northwest Missouri State University; 2012.
12. Karimi Mh, Yazdi MH. [Role Modeling and Mentor in Nursing Education. A review] Research in Medical Education 2014;6(1). [Persian]
13. Kaveh MH.[Motivation and Learning]. Magazine of E-learning Distribution In academy (MEDIA). 2010; 1 (1): 23-9. [Persian]
14. Ashoori J, Kajbaf MB, Manshaee GR, Talebi H. [ Comparison of the Effectiveness of Web-Based, Cooperative Learning and Traditional Teaching Methods in Achievement Motivation and Academic Achievement in the Biology Course]. Magazine of E-learning Distribution In academy (MEDIA) 2014; 5 (2): 25-34. [Persian]
15. Amini N, Zamani BE, Abedini Y. [ Medical students' learning styles]. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10(2): 141-7. [Persian]
16. Ames C, Archer J. Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of educational psychology 1988; 80 (3): 260.
17. Mahram M, Mahram B, Mousavinasab SN. [Comparison between the effect of teaching through student-based group discussion and lecture on learning in medical students]. Strides in Development of medical Education 2009; 5 (2): 71-9. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.8.1.29


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadgaran N, Khalkhali A. The Effect of Quantum Learning Method on Students Course Learning. Research in Medical Education. 2016; 8 (1) :29-36
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-297-fa.html
دادگران نفیسه السادات، خلخالی علی. تاثیر کاربرد روش یادگیری کوآنتومی بر یادگیری های درسی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1395; 8 (1) :29-36

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-297-fa.html

دوره 8، شماره 1 - ( 1-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education