[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 4 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 12-3 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین رابطه آینده‌نگری و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز:سهم واسطه گری متغیر جهت گیری هدف
جعفر ترک زاده*، فهیمه کشاورزی
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، djt2891@gmail.com
چکیده:   (7870 مشاهده)

مقدمه: آینده نگری به عنوان یک ویژگی بر روی جهت گیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار است و دانشگاه­ها در پرورش و توسعه این خصیصه در دانشجویان نقش تعیین­کننده­ای دارند. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین آینده­نگری و عملکرد تحصیلی با لحاظ نمودن نقش میانجی جهت­گیری هدف انجام شد.

روش­ها: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود که بر روی 197 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. ابزارهای این پژوهش شامل دو پرسشنامه سنجش آینده نگری و جهت­گیری هدف بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آلفای کرونباخ برای مؤلفه آینده نگری به صورت کلی (72/0) و مؤلفه جهت­گیری هدف (74/0) مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس پرسشنامه بین نمونه­ توزیع و داده­ها از روش تحلیل مسیر بر اساس مراحل بارون و کنی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته­ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آینده­نگری دانشجویان به نحو مثبت و معنی­داری عملکرد تحصیلی آنان را پیش­بینی می­کند (0001/0>ρ، 240/6=F). مؤلفه­های آینده­نگری اثر معنی­داری بر جهت­گیری­ هدف عملکرد گرایش دارند (001/0>p، 787/4=F). همچنین مؤلفه­های جهت­گیری هدف عملکرد گرایش (001/0>ρ، 33/0=β) و جهت­گیری هدف تسلط گرایش (001/0>ρ، 37/0=β) به نحو مثبت و معنی­داری عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیش­بینی ­کرد.

نتیجه­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آینده نگری و داشتن نگرش مثبت نسبت به آینده نقش مهمی در جهت­گیری هدف فرد دارد، زیرا انگیزه­ای که از نگرش به آینده در فرد ایجاد می­گردد به معنای پیش­بینی اهدف آینده در زمان حاضر خواهد بود، و طبیعتاً تلاش فرد را در کسب عملکرد بالا و به دنبال آن ارتقاء تحصیلی افزایش می­یابد.

واژه‌های کلیدی: آینده نگری، جهت گیری هدف، عملکرد تحصیلی، دانشگاه، برنامه درسی
متن کامل [PDF 503 kb]   (2391 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2630 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Kaya H, Bodur G, Yalniz N.The relationship between high school students’ attitudes toward future and subjective well-being. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2014; 116: 3869 – 3873.
2. Guler A. Relationship between self-construal’s and future time orientations.[dissertation], Ankara: Middle East Technical University;2004.
3. Neblett NG, Cortina KS. Adolescents’ thoughts about parents’ jobs and their importance for adolescents’ future orientation, Journal of Adolescence 2006; 29(5):795-811.
4. Moradi M. [Future role in the security of a stable and safe]. Police Knowledge Lorestan 2005 ;1(3):102-111. [Persian]
5. Wayman S. The Handbook of sustainable literacy: Skills for a changing world.Dartington: Green Books. 2009.
6. Eryılmaz A, Atak H. An investigation self-esteem and optimism of inclination in adolescence . E-Social Sciences 2011; 10(37): 170-181
7. Oladipo SE, Balogun SK. How suitable is the satisfaction with Life Scale for use on adolescents in Nigeria, Science Journal of Psychology 2012; 2: 1-3.
8. Hashemian A. [Combined analysis of barriers from the perspective of faculty teaching courses in agriculture and natural resources Khuzestan]. Proceedings of the 1th Iranian International Conference of Management, Futurism, Entrepreneurship and industry in Higher Education; 2011 May 17-18; Sanandaj, Iran. 2011. [Persian]
9. Ghoorchian N; Salehi M. [Designing a model for institutionalizing futures at Islamic Azad University, Research in Curriculum, 2004; 2: 22-1. [Persian]
10. Lehtonen A. Future thinking and learning in improvisation and a collaborative devised theatre project within primary school students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2012; 45:104–113.
11. Karshki H. Mohseni N. Motivation in learning and teaching. Tehran: Sound of Light, 2012. [Persian]
12. Elliot A, McGregor H. Achievement Goal Framework, Journal of Personality and Social Psychology 2001; 80: 501-509.
13. VandeWalle D. Goal orientation: Why wanting to look successful doesn’t always lead to success. Organizational Dynamics2001; 30, (2):162-171.
14. Yeo GB, Neal A. A multilevel analysis of effort, practice, and performance: Effects of ability, conscientiousness, and goal orientation. Journal of Applied Psychology2005; 89, (2): 231-247.
15. Fryer JW, Elliot AJ. Self-regulation of achievement goal pursuit, Motivation and self regulated learning: Theory, research, and applications. New York.2008.
16. MoshtaghiS. [Predicted academic achievement on achievement goal orientation]. Strategies Journal of Education 2004; 5(2):94-89. [Persian]
17. Kaplan A, Martin L, Maehr L. The contributions and prospects of goal orientation theory. Educational Psychology 2007; 19(2): 41-84.
18. Pintrich PR, Schunk DH. Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. New Jersey, Johnston;2002.
19. Anthony Day, E. Radosevich DJ, Chasteen CS. Construct - and criterion related validity of four commonly used goal orientation instruments. Contemporary Educational Psychology2003: 28: 434 –464.
20. Pintrich PR, Conley AM, Kempner TM. Current Issues in achievement goal theory and research, International Journal of educational Research2003; 39(4): 319–337.
21. Elliot AJ, Moller AC. Performance-approach goals: good or bad forms of regulation. International Journal of Educational Research 2003; 39: 339–356.
22. Parsa A, keshavarzi F, Dehghan N. [Measure the effectiveness of education and educational success of the future capabilities (Case Study - Shahid Chamran University)]. Proceedings of the 1st Iranian International Conference of anagement, Futurism, Entrepreneurship and industry in Higher Education; 2011 May 17-18; Sanandaj, Iran: 2011. [Persian]
23. Karshki H, Hashemi G. [Future role in motivation and learning performance: Find the roots of motivation on performance and future prospects]. Proceedings of the National Conference of Educational Psychology 2014, March 21,7-1. [Persian]
24. Hicks D. The future only arrives when things look dangerous: Reflections on future education in the UK. Journal of Futures 2012; 44(1):4-13.
25. Sharifiardalani A. [ Predict academic achievement based on personality characteristic determination and goal orientation of graduate students at Shiraz University]. [dissertation]. Shiraz : Shiraz University; 2011. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torkzade J, Keshavarzi F. Relationship between Futurism and Educational Performance of students in Medical Sciences of Shiraz University: Mediation Role of Goal Orientation. RME 2015; 7 (4) :3-12
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-234-fa.html

ترک زاده جعفر، کشاورزی فهیمه. تبیین رابطه آینده‌نگری و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز:سهم واسطه گری متغیر جهت گیری هدف. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (4) :3-12

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-234-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education