[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( 10-1394 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 39-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر معدل دیپلم برروند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل 90-1385
فرشته عادل مشهدسری، فاطمه میترا علمی، مریم میترا علمی *، زهرا مقدوری
مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و ملکولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران. ، m.elmi@mubabol.ac.ir
چکیده:   (1041 مشاهده)

مقدمه: آموزش پزشکی به عنوان یک سیستم آموزشی پویا می­تواند تحت تاثیر آموخته­های دانش­آموزان پیش از ورود به دانشگاه قرار گیرد. ارزیابی آموزشی به عنوان ابزاری برای بررسی کیفیت سیستم­های آموزشی استفاده می­شود. هدف از این مطالعه تعیین اثر معدل دیپلم بر روند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.

روش­ها: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی - تحلیلی است که بر روی 6 دوره تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل طی سال­های 90-1385 انجام گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه­ای در مورد مشخصات دموگرافیک، معدل دیپلم، و معدل دروس تخصصی، معدل دروس علوم پایه، نمره آزمون جامع علوم پایه  هر یک از دانشجویان اخذ و با استفاده از تست­های آماری t-test   با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS مورد آنالیز قرار گرفت.

یافته­ها: از 387 دانشجوی پزشکی واجد شرایط 229نفر (17/59 درصد) دختر و 262 نفر (8/68 درصد) بومی بودند. بررسی­ها نشان داد میانگین معدل دیپلم با میانگین نمرات12درس اختصاصی رابطه معنی­داری داشته است (001/0 p=). همچنین با وجود همخوانی بین معدل دیپلم با معدل علوم پایه و امتحان جامع، ارتباط معنی­داری بین معدل­ها مشاهده نشد. اما بین معدل علوم پایه و امتحان جامع ارتباط معنی­داری وجود داشت (05/0  p≤).

نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت تحصیلی دانشجو در طی دوره دبیرستان نقش مهمی در روند تحصیلی­شان دارد. بنابراین پیشنهاد می­گردد معدل دیپلم به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در انتخاب دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: دانشجوی پزشکی، روند تحصیلی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 210 kb]   (364 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (116 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Khazaei Z, Khazaei T, Babaei M. [The study of Educational processof of medical students Birjand In the areas of basic sciences]. Strides in Development of Medical Education 2008; 5 (1): 148- 151. [Persian]
2. mehralizade S, Rezaei H, Heshmatifar S, Pazeki R. [An Evaluation of Medical Students' Clinical Course at Semnan University of Medical Sciences during the Academic Years (1380 to 1389) ]. Journal of Medical Education Development 2013; 7 (13): 28- 33. [Persian]
3. Mshhuf R. Evaluation of the educational quality of graduate medical students of Hamedan University of medical sciences during the five years of study: Teb o Tazkeyeh Metab 2011; 45: 16-21.
4. Kishi M. Educational evaluation on cross computation. J osanpu zasshi. 1987: 41 (1): 93.
5. Oneill L, Wallsted B, Eika B, Hartvigsen J. Factors associated with dropout in medical education: a literature review. Med Educ 2011; 45(5): 440 - 454.
6. Jafari F, Malihe A, Aminizadeh M, Samadpour M,Tadayyon B. [Evaluation of Comprehensive Medical Basic Sciences Exams and their Predictive Factors]. Biomedical & Pharmacology Journal 2014; 7(1): 93-103. [Persian]
7. Turner JL, Dankoski ME, Objective Structured Clinical Exams: A Critical Review. Family Medicine J 2008; 40 (8): 574-8.
8. Lindemann R, Duek JL, Wilkerson L. A comparison of changes indental student and medical students approaches learning during professional training. J pent Educ 2001; 5(4): 162- 7.
9. Fakharian E, Tagharrobi Z, Mirhoseini F, Rasoulinejad SA, Akbari H, Ameli H. [Influential Factors on Results of Comprehensive Pre-internship Exam in Medical Faculty of Kashan University of Medical Sciences: Survey of an 18-year Period]. Hakim Research Journal 2012; 15 (3): 203- 212. [Persian]
10. Abase M, Iranfar Sh, Amirifard N. [ Survey the relationship between the ranks of basic sciences exam and teacher evaluation in Kerman shah] University of Medical Sciences Behbud Journal 2004; 8 (3): 17-24. [Persian]
11. Usefi Mashof R, Saeidi jam M. [Check the status of medical school students during the 5-year Hamadan University of Medical Sciences]. Journal of Medicine and purification 2003; 1(45): 16- 20. [Persian]
12. Aghajani M, Omidvar Sh.[Educational process of Midwifery graduates and students in the 1371-76 in Babol Medical University]. Journal of Babol University of Medical Sciences 2004; 1 (2): 62- 66. [Persian]
13. Rahmani R, Mehrvarz Sh, Zarei A, Rahmani S, Salari M, Yousefi M[Related factors to comprehensive basic medical sciences’ examination result of medical students].Iranian s Education of Quarte 2011; 4 (1): 7-13. [Persian]
14. Haghdost A, Esmaeeli A. [Progress of medical students in Kerman University of Medical Sciences]. J of Strides in Development of Medical Education in 1996 to 2004. 2009; 5 (2):80- 87. [Persian]
15. Motaleb Nejad M, Bijani A, Esapor R, Ghambari M. [The process of clinical dentistry students in Babol University of Medical Sciences in 1994 to 1997]. J of Babol University of Med Scie. 2004; 1(2): 7- 11. [Persian]
16. Emamghorashi F, Heidari Sd, Najafipour S. [Evaluation of Effecting factors on educational status of medical students in jahrom medical university during 1994 - 2003]. J of Babol Uni of Med Scie 2010; 12(1): 40 - 45. [Persian]
17. Motallebnejad M, Haji Ahmadi M, Mortazavi Moghadam V. [A study on Educational Status of Dental Sciences during 1998 - 2002]. J of Babol Uni of Med Scie 2011; 12(1): 46 - 51. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.7.4.39


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adelmashhadsari F, Mitra Elmi F, Mitra Elmi M, maghdori Z. The Effect of Diploma Grade Point Average on Educational Evaluation Status of Medical Students in Babol University of Medical Sciences during 2006-2011. Research in Medical Education. 2016; 7 (4) :39-45
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-230-fa.html
عادل مشهدسری فرشته، میترا علمی فاطمه، میترا علمی مریم، مقدوری زهرا. بررسی تاثیر معدل دیپلم برروند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل 90-1385. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1394; 7 (4) :39-45

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-230-fa.html

دوره 7، شماره 4 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education