[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( 10-1394 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 64-70 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی پزشکان عمومی از برنامه‌های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان
علی آرش، زهرا حصاری، سمیه علیزاده، نگار برومند *
استادیار گروه چشم پزشکی،گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، Negar.broomand@gmail.com
چکیده:   (1327 مشاهده)

مقدمه: با توجه به اهمیت برنامه­های آموزش مداوم برای پزشکان و این­که برگزاری برنامه­های بازآموزی برای پزشکان و بروزرسانی اطلاعات پزشکی آنان یکی از مهم­ترین وظایف دفتر آموزش مداوم دانشگاه است، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی برنامه­های آموزش مداوم برگزار شده توسط دانشگاه علوم پزشکی گلستان درسال 1390 ازدیدگاه پزشکان عمومی، به منظور رفع نقایص و تقویت نقاط قوت آن­ها انجام گرفت.

روش­ها: این پژوهش توصیفی- مقطعی با همکاری پزشکان عمومی شرکت کننده درپنج برنامه مدون که در نیمه دوم سال 1390 توسط آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان، برگزار گردید، انجام شد. نمونه­گیری به روش سرشماری و ابزار انجام پژوهش پرسشنامه مورد استفاده اداره کل آموزش مداوم بود. پرسشنامه از دو بخش مشخصات دموگرافیک و زمینه ای و 10 سوال در مورد برنامه­های اجراشده که بر اساس مقیاس پنج درجه­ای لیکرت تنظیم شده بود. پرسشنامه­ها بین تمامی پزشکان شرکت­کننده در برنامه­ها توزیع شد، 333 پرسشنامه تکمیل شد. نتایج حاصل با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS بر مبنای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

یافته­ها: میانگین سنی شرکت­کنندگان در پژوهش 2/6± 40 و میانگین سابقه طبابت آنان 9/5±13 بود. میزان پاسخگویی به پرسشنامه­ها نیز83 درصد اعلام شد. در این مطالعه 7/62 درصد از شرکت­کنندگان، متناسب بودن محتوای برنامه­ها با نیازهای شغلی­شان را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کردند. 3/91 درصد از شرکت­کنندگان موفقیت برنامه از نظر ارائه مطالب جدید علمی را متوسط و به بالا عنوان کردند درحالی که 3/62 درصد آن­ها مشارکت فعال در بحث­ها (پرسش و پاسخ - بحث و برگزاری پانل) را متوسط به پایین بیان کردند.

نتیجه­گیری: بیشتر شرکت­کنندگان در برنامه­های آموزش مداوم، از محتوای برنامه­ها از نظر مطالب جدید علمی و متناسب بودن آن­ها با نیازهای شغلی­شان، رضایت داشتند. پیشنهاد می­شود جهت هرچه موثرتر واقع شدن برنامه­های آموزشی در انتخاب شیوه­های آموزشی اصول یادگیری بزرگسالان (آندراگوژی) در نظر گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی، برنامه، آموزش مداوم، پزشکان عمومی
متن کامل [PDF 384 kb]   (409 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (100 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Safa Isini AH, Kheyr Andish M, Zare Sh. Asghari N, Safa H. [Viewpoint of Bandar Abas general practitioners’ on continuous medical education programs]. Medical journal of Hormozgan university of medical science 2006; 10(2): 173-177. [Persian]
2. Ebadi A, Vanaki Z, Nahrir B, Hekmatpou D. [Pathology of Continuing Educational Programs in Iran Medical Society]. Strides in Development of Medical Education 2008; 4(2): 140-145. [Persian]
3. Haghani F, Shari`atmadari A, Naderi E, Yousefi A. Teaching Methods Used by General Practitioners’ Continuing Education Programs in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (2): 15-21. [Persian]
4. Changiz T, Mir shamsi M, Afshin nia F, Shams B, et al. [Viewpoint of Esfahan general practitioners’ on content and methods of continuous medical education programs]. TUMJ. Special 4th National Conference on Medical Education 2000. [Persian]
5. Kousha A, Khoshnevis P, Sadeghzadeh M, Kazemi N, Nourian A, Mousavinasab N. General physicians' viewpoints on continuing education programs in Zanjan province. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (2): 165-166. [Persian]
6. Shirazi M, Zinanlou A, Alaedini F. [Needs and educational practices of general practitioners' views of the participants of Tehran University of Medical Sciences 2000-2001]. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 (0) 79-80. [Persian]
7. Hosseini J. [Programs of continuing medical education programs of community health needs]. Journal of Research in Medical Sciences 1998; 1 (3): 39-43. [Persian]
8. Anbari Z. To study the factors of establishing motivation in general physicians in order to enter into continuing education programs in Arak University of Medical Sciences in 2002. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 (0): 13-14. [Persian]
9. Bordji A, Imani M, Moradi A. [The study of general practitioners’ views on the content of composed programs in Zahedan]. Tabibe shargh 2004; 6 (2): 145-151. [Persian]
10. Roter D, Rosenbaum G, Negri B, Renaud D, DiPrete-Brown L, Hernandez O.The effects of continuing medical education program in Interpersonal communication skills on doctor practice and patient satisfaction in Trinidad and Tobaco. Med Educ 1998; 32: 181-9.
11. Hosseini SJ, Aslani A, Afsharian P, et al. [Implementation and evaluation of a continuing education program (of infertility), based on the identification of needs]. Journal of Community Medicine Office of Continuing Education 2001; 14: 30. [Persian]
12. Hosseini SJ, Aslani A, Azizi F, et al. Evaluation of a continuing medical education program about kidney stones. TUMJ. Special Fourth National Conference on Medical Education 2000; 27. [Persian]
13. Amini A, Kargarmaher MH, Hatami Sadabadi F, Salami H. Determining CME needs of general physicians in East Azarbaijan province. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 (0): 12-12 [Persian]
14. Amirnia M, Mohammadi F, Vahidi R, Mohammadzadeh M, Ghojazadeh M, Hejazi SA, Zadegan A. [General Practitioners’ Views toward Quality of Continuing Medical Education Programs in Tabriz]. Iranian Journal of Medical Education 2012: 12 (4): 231-239. [Persian]
15. Bahador H, Pazooki A, Kabir A. [Effectiveness of continuing medical education considering participants idea in Iran University]. J Pak Med Assoc 2010; 60 (6): 435-439.
16. Motiei Langroudi H, Hajmanouchehri F. [General Physicians, Dentists and Pharmacists Views About Open Training And Continuous Education in Ghazvin City in 2003]. 1st International conference on reform & change management in medical education; 2003 November 30- December 2, Iran,Tehran, shahid beheshti university 2003. [Persian]
17. Hosseini J. [Continuing medical education in Iran]. Research in Medical Sciences 1998; 1 (3): 44-47. [Persian]
18. Mann V. Educating medical students: lesson from research in continuing education.Acad Med 1994; 64 (1): 41-7.
19. Zobeiri M; Ataei M; Abdolmalek P. [Continuing Medical Education (CME) Programs Efficiency and Needs of General Practitioners (GPs) (Kermanshah 2003)]. Medical journal of Kermanshah university of medical science 2010; 11 (1): 69-76. [Persian]
20. Vahidshahi K, Mahmoudi M, shahbaznezhad L, Ghafari saravi V. [The Viewpoints of General Physicians toward Continuing Medical Education Programs' Implementation Status and the Participants' Motivation]. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1): 161-167. [persian]
21. Aminoroaya M, Yarmohammadian MH, Yousefy A. [Educational Needs of Education Experts in Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 (2): 5-13. [Persian]
22. Davis DA, Thomson MA, Oxman AD, Haynes RB. Evidence for effectiveness of CME: a review of 50 randomized trials. JAMA 1992; 268: 1111-7.
23. Hosseini SJ, Shamaelian F. [Revised in continuing education programs]. Journal of medicine. Special Special Fourth National Conference on Medical Education 2000; 153-154. [persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.7.4.64


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arash A, hesari Z, Alizadeh S, Broomand N. General practitioners Assessment of Continuing Education Programs in Golestan University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2016; 7 (4) :64-70
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-223-fa.html
آرش علی، حصاری زهرا، علیزاده سمیه، برومند نگار. ارزیابی پزشکان عمومی از برنامه‌های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1394; 7 (4) :64-70

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-223-fa.html

دوره 7، شماره 4 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education