[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 1-1393 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 50-58 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت خدمات آموزشی ازدیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه بر اساس مدل سروکووال
معصومه جعفری اصل، مینو میترا چهرزاد *، سیده زهرا شفیع پور، عاطفه قنبری
گروه آموزش پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری ومامایی شهید بهشتی رشت، مرکز تحقیقات تعیین گروه‌های اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران ، chehrzad@gums.ac.ir
چکیده:   (2990 مشاهده)

  مقدمه: ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی، از جمله گام­های اساسی ارتقا کیفیت محسوب شده و به کارگیری نظرات دانشجویان به عنوان مشتریان فرآیند آموزش می­تواند به ارتقاء کیفیت آموزش کمک کند. مدل سروکوال مدل سنجش کیفیت از دیدگاه گیرندگان خدمات است که با مقایسه انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات ارائه شده به تعیین شکاف خدمات و سنجش کیفیت خدمات می­پردازد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات آموزش ی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی رشت بر اساس مدل سروکوال انجام شد .

  روش ­ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، 336 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی رشت به روش سرشماری نمونه­گیری شدند. ابزارگردآوری داده­ها پرسشنامه سنجش کیفیت آموزش براساس مدل تحلیل شکاف SERVQUAL بود . این ابزار به مقا یسه ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت آموزش در 5 بعد (قابلیت اطمینان خدمات، پاسخ­گویی، اعتماد و تضمین، همدلی و بعد فیزیکی و ملموس ) می­پردازد . روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی ان از طریق آلفای کرونباخ 95/0و آزمون مجدد (57/0) تایید گردید . جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، از نرم­افزار آماری SPSS و آزمون­های توصیفی و استنباطی استفاده شد.

  یافته­ها: یافته­ها نشان داد، بین ادراکات و انتظارات دانشجویان ازکیفیت خدمات آموزشی در هر پنج بعد خدمات، شکاف منفی وجود دارد. بطوری­که بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد پاسخگویی (95/5 ± 53/2-) و کمترین میزان شکاف مربوط به بعد اعتماد و تضمین (62/5 ± 29/0-) بود.

  نتیجه­ گیری: انتظارات دانشجویان در مورد کیفیت آموزش فراتر از ادراکات آن ­ ها بود و کیفیت آموزش­های ارائه شده از دیدگاه دانشجویان براساس مدل سروکوال نامناسب عنوان شد. در راستای بهبود کیفیت آموزش، کلیه ابعاد به ویژه بعد پاسخگویی به دانشجویان باید در الویت برنامه­ریزی­ها قرارگیرد.

واژه‌های کلیدی: سنجش آموزش، آموزش، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 1298 kb]   (843 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (110 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.6.1.50


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Asl M, Chehrzed M M, 3Shafipour S Z, Ghanbari A. Quality of Educational Services from ViewPoint's of Nursing and Midwifery Students of Guilan University Based on Servqual Model. Research in Medical Education. 2014; 6 (1) :50-58
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-210-fa.html
جعفری اصل معصومه، چهرزاد مینو میترا، شفیع پور سیده زهرا، قنبری عاطفه. کیفیت خدمات آموزشی ازدیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه بر اساس مدل سروکووال . پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1393; 6 (1) :50-58

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-210-fa.html

دوره 6، شماره 1 - ( 1-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education