[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 1-1393 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 72-77 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه کارآموزان و کارورزان از کیفیت آموزشی بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی گیلان
نرگس علیزاده، شیوا باقری مسنن، عباس در جانی *، حسین عبدی
Assistant Professor of Dermatology گروه آموزشی پوست، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (2658 مشاهده)

  مقدمه : از آنجایی که هدف آموزش بالینی فراهم آوردن فرصت­هایی است تا دانشجویان بتوانند اطلاعات نظری را با واقعیات عملی پیوند بزنند، ارتقای کیفیت آن، می­تواند موجب تربیت دانشجویان با کفایت در حیطه­های مختلف بالینی گردد. این پژوهش برای بررسی دیدگاه کارآموزان و کارورزان رشته پزشکی از بخش پوست بیمارستان رازی رشت انجام شد .

  روش­ ها : این پژوهش، یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در آن 198 نفراز کارآموزان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ­ های 1391-1389 شر کت داشتند. پس از توضیح اهداف مطالعه به کلیه دانشجویان پزشکی بخش پوست، در پایان دوره پرسشنامه­ای که بر اساس مقیاس 5 درجه­ای لیکرت در مورد کیفیت آموزشی بخش تنظیم گردیده بود توزیع شد. این پرسشنامه مشتمل بر اثربخشی کلاس­های نظری با توجه به سرفصل­های آموزشی و کیفیت پاسخ­گویی اساتید و دستیاران به نیازهای آموزشی و تناسب امتحان پایان دوره با محتوای آموزشی و نیز امکانات بخش بود. روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی ان از طریق آلفای کرونباخ 85/0 تایید گردید. اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از آزمون های t–test و آنالیز واریانس و از طریق نرم افزارآماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته­ ها : از مجموع 198 پرسشنامه 189 مورد شامل40 کارورز و 149 کارآموز قابل ارزیابی بودند. به طور کلی میانگین تمامی پاسخ­ها به سوالات بالاتر از 3 بر اساس مقیاس لیکرت ارزیابی شدند. میانگین پاسخ به سوالات مربوط به کیفیت آموزش 31/3 و میانگین سنجش شرایط آموزشی 47/3 بود. میانگین پاسخ دانشجویان به مدت زمان حضور در بخش بین دوگروه کارآموز و کارورز اختلاف آماری معنی­داری را نشان داد (001/0 p = ).

  نتیجه­ گیری : در مجموع از دیدگاه کارآموزان و کارورزان کیفیت آموزشی بخش پوست بیمارستان رازی مطلوب ( بالاتر از 3 ) و مدت زمان دوره آموزشی کارورزان در سال­های 1391- 1389 کوتاه ارزیابی شد.

واژه‌های کلیدی: نیازهای آموزشی، وضعیت آموزشی، دانشجویان پزشکی، بخش پوست
متن کامل [PDF 365 kb]   (489 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (82 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.6.1.72


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh N, Bagheri Mosannan S, Darjani A, Abdi H. Medical Students Viewpoints about the Quality of Education in Department of Dermatology, Guilan University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2014; 6 (1) :72-77
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-194-fa.html
علیزاده نرگس، باقری مسنن شیوا، در جانی عباس، عبدی حسین. دیدگاه کارآموزان و کارورزان از کیفیت آموزشی بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1393; 6 (1) :72-77

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-194-fa.html

دوره 6، شماره 1 - ( 1-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education