[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 44-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان دستیابی دانشجویان پرستاری به اهداف آموزشی کارورزی بالینی
کامبیز ذهنی، محمد زاهد رخزادی*، شهریار محمودی، محمد رضا عبدالملکی، قادر صالح نژاد
گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ایران ، zrokhzadi@yahoo.com
چکیده:   (6222 مشاهده)

  مقدمه: آموزش بالینی رکن اساسی در آموزش پرستاری است. دستیابی به اهداف بالینی در بخش­های ویژه در مراقبت از بیماران امری حیاتی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان دستیابی به اهداف بالینی بخش­های ویژه در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گرفت.

  روش­ ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 51 نفر از دانشجویان ترم هفتم درسال1392 انجام شد. نمونه­گیری به روش سرشماری و داده­ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات فردی و چک لیست­های خودارزیابی و آزمون آسکی گردآوری شد. داده­ها با استفاده از آزمون آماری t ، نمودار همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

  یافته­ ها: نتایج خودارزیابی نشان داد دستیابی به اهداف بالینی در بخش دیالیز مطلوب و در سی­سی­یو و آی­سی­یو متوسط بوده و بررسی آزمون آسکی نشان داد در بخش سی­سی­یو و آی­سی­یو پروسیجرهای تفسیر نوار قلب و ساکشن لوله تراشه متوسط، ماساژ قلب و اکسیژن­تراپی مطلوب و در بخش دیالیز انجام پروسیجرها مطلوب بوده است. آزمون آماری t بین نتایج خود ارزیابی و آزمون آسکی ارتباط معنی داری نشان نداد. نمودار همبستگی پیرسون بین میانگین معدل دانشجویان با نتایج آزمون آسکی ارتباط معنی­داری را نشان داد (007/0 > P ) اما بین میانگین معدل و خود ارزیابی ارتباطی یافت نشد. نتایج آزمون آسکی بهتر از خودارزیابی بود و آزمون آماری t اختلاف میانگین نمرات دو آزمون در دو گروه را معنی دار نشان داد . (002/0 >P) همچنین میانگین نمره دانشجویان دختر در آزمون آسکی بهتر از خودارزیابی بوده و آزمون آماری t اختلاف آنها را معنی دار نشان داد. (002/0 >P) اما میانگین نمره دانشجویان پسر در دو آزمون یکسان و اختلاف معنی­داری مشاهده نشد.

  نتیجه­ گیری: در برخی مهارت­ها دسترسی به اهداف ضعیف بوده لذا بازبینی اهداف در انتهای هر ترم ضروری است. توجه به نتایج ارزیابی در برنامه­ریزی آموزشی موجب دسترسی به سطح بالاتری از مهارت­ها می­شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، بالین، مهارت، خود ارزیابی، آسکی
متن کامل [PDF 187 kb]   (1912 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2479 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zehni K, Rokhzadi M Z, Mahmoodi S, Abdolmaleki M R, Salehnezhad G. Evaluation of Achieving to Clinical objectives in Nursing Students in Critical Care Units. RME 2015; 7 (2) :37-44
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-183-fa.html

ذهنی کامبیز، رخزادی محمد زاهد، محمودی شهریار، عبدالملکی محمد رضا، صالح نژاد قادر. بررسی میزان دستیابی دانشجویان پرستاری به اهداف آموزشی کارورزی بالینی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (2) :37-44

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-183-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education