[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( 4-1394 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 1-11 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه اعضائ هیات علمی در آموزش تعهدات حرفه ای به دانشجویان علوم پزشکی
عباس علامی، نوید محمدی *، ماندانا شیرازی
دانشیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، nvmohammadi@iums.ac.ir
چکیده:   (1498 مشاهده)

  مقدمه : رفتار های غیرحرفه­ ای در حال تبدیل به یک اتفاق معمول در میان دانشجویان پزشکی است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت آموزش تعهدات حرفه­ای پزشکی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به منظور تعیین پیش شرط­ها و موانع استقرار آن است.

  روش ­ها: این مطالعه کیفی فنومنولوژیک در سال 1392 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با مشارکت 18 عضو هیات علمی که به صورت هدفمند از بین 130 عضو هیات علمی دانشکده پزشکی انتخاب شدند صورت گرفت. شرکت کنندگان در قالب 3 گروه متمرکز به تبیین باورها، ادراکات و انتظارات خود در مورد آموزش تعهدات حرفه­ای در قالب سوالاتی همچون «فراگیران شما چگونه تعهدات حرفه­ای را فرا می­گیرند؟» و « شما با چه چالش­هایی در آموزش تعهدات حرفه­ای به فراگیرانتان روبرو هستید؟» پرداختند. برای استخراج کدها از روش تحلیل محتوا استفاده شد.

  یافته ­ها: اعضای هیات علمی تجربه­های آموزشی قبل از ورود به دانشگاه، آموزش­های ساختارمند در دانشکده و یادگیری نقش حرفه­ای از الگوها را عوامل اصلی موثر بر یادگیری تعهدات حرفه­ای برشمردند. شرکت کنندگان مشاهده رفتار اساتید و بازخورد های دریافتی از آنان را تاثیرگذارترین عامل در یادگیری فراگیران معرفی نمودند. آنان معتقد بودند درحال حاضر نقش الگویی اساتید کمرنگ شده است. آنان تعهدات حرفه­ای را چند بعدی عنوان نموده و عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را بر آن موثر دانستند. همچنین روش ترکیبی برای آموزش پیشنهاد شد.

  نتیجه ­ گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه­ریزی منسجم در دانشکده پزشکی برای التزام بیشتر فراگیران و اساتید به آموزش تعهدات حرفه­ای ضروری است. برنامه­های رسمی فعلی آموزشی در زمینه تعهدات حرفه­ای کافی نیست و پیشنهاد می­شود تمرکز بیشتری بر بهبود این آموزش­ها از جمله توجه به نقش الگو بودن اساتید در طول دوره آموزشی پزشکی صورت گیرد.

  

واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، آموزش تعهد حرفه ­ای، بحث گروهی متمرکز
متن کامل [PDF 206 kb]   (622 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (247 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.7.2.1


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allami A, mohammadi N, Shirazi M. Faculty Members Experience About Teaching of Medical Professionalism in Qazvin University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2015; 7 (2) :1-11
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-172-fa.html
علامی عباس، محمدی نوید، شیرازی ماندانا. تجربه اعضائ هیات علمی در آموزش تعهدات حرفه ای به دانشجویان علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1394; 7 (2) :1-11

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-172-fa.html

دوره 7، شماره 2 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education