[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 5، شماره 2 - ( 1392 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 31-23 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه ایمنی بیمار در آموزش علوم پزشکی: ادراک، دانش و نگرش دانشجویان
بهرام نبی لو، جواد رسولی*، حمیده خلیل زاده
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ، rsljvd@yahoo.com
چکیده:   (8433 مشاهده)

  مقدمه: با توجه به جایگاه ایمنی در مراقبت­های بهداشتی درمانی، آموزش ایمنی بیمار برای پرسنل بهداشتی درمانی نقش اساسی در بهبود ایمنی بیمار دارد. هدف از این مطالعه بررسی ادراک و برداشت کارورزان از ایمنی بیمار، میزان دانش و نگرش آنان به یادگیری در این زمینه بود.

  روش­ ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال1390در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه صورت گرفت. جامعه آماری134 نفر شامل انترن­ها و کارورزان پرستاری و مامایی بودند. که به­صورت سرشماری انتحاب شدند و ابزار جمع آوری داده­ها پرسشنامه بود. تحلیل نتایج با نرم افزار SPSS و با آزمون­های آماری مجذور کای، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون F و LSD صورت گرفت.

  یافته ­ها: 121 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند که 62 نفر از کارورزان پزشکی، 34 نفر پرستاری و 23 نفر مامایی بودند. در مورد دانش ایمنی بیمار حدود 50 درصد پاسخگویان، خود را خوب ارزیابی کردند. علاقه به آموزش ایمنی بیمار با اقبال پاسخگویان همراه بود. براساس آزمون مجذور کای تمایل پاسخگویان به آموزش ایمنی بیمار برحسب سال (003/0 =P)، جنس ( 001/0 (P= و رشته (017/0 =P) معنی دار بود. آنالیز واریانس و LSD نشان داد تفاوت میانگین نمرات برداشت از ایمنی بیمار و تفاوت میانگین نمرات نگرش به آموزش ایمنی بیمار درکارورزان پزشکی با کارورزان پرستاری و مامایی معنی دار بود.

  نتیجه­ گیری : این بررسی نشان داد ایمنی بیمار در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیازمند توجه بیشتری است که با گنجاندن آن در برنامه درسی رسمی و مدون، هم اهمیت آن برای دانشجویان روشن می­شود و هم با آموزش آن، در محیط های پیچیده ای مثل بیمارستان امکان کاهش انواع خطاها میسر می گردد.

واژه‌های کلیدی: ایمنی بیمار، آموزش، پزشکی، پرستاری، مامایی
متن کامل [PDF 465 kb]   (2349 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2746 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nabilou B, Rasouli J, Khalilzadeh H. Patient Safety Status in Medical Education: Students Perception, Knowledg and Attitude. RME 2013; 5 (2) :23-31
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-128-fa.html

نبی لو بهرام، رسولی جواد، خلیل زاده حمیده. جایگاه ایمنی بیمار در آموزش علوم پزشکی: ادراک، دانش و نگرش دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1392; 5 (2) :23-31

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-128-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education