[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 3 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 37-29 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی وضعیت موجود آموزش در عرصه پزشک خانواده در دانشکده‌های پزشکی ایران
آبتین حیدرزاده* ، مرضیه نجومی ، مهدی الوندی ، ابوالفضل محمدی ، فرزاد محسنی ، پویا نقش‌پور
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران و مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، abtinh@gmail.com
چکیده:   (1000 مشاهده)
مقدمه: پزشکان خانواده در ایران از فقدان دانش، توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم رنج می‌برند. ارتقای برنامه آموزشی، مستلزم بررسی وضعیت موجود آموزش در حوزه پزشکی خانواده است. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت موجود آموزش در عرصه پزشکی خانواده در دانشکده‌های پزشکی ایران انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه‌ی مقطعی از روش‌های کمی و کیفی برای به ­دست آوردن اطلاعات استفاده نمود. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های محقق‌ ساخته بسته و باز-پاسخ جمع‌آوری گردید. شرکت‌کنندگان در مطالعه کلیه معاونت­ های آموزشی دانشگاه‌ها یا مدیران گروه ­های آموزشی پزشکی اجتماعی و خانواده در دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی، آزاد و پردیس‌های بین­ المللی در کشور بودند.
یافته‌ها: زمینه حضور دانشجویان در عرصه پزشکی خانواده در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی در مقطع آموزش پزشکی عمومی فراهم نیست، به­ طوری که حداکثر 37 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در دوره کارورزی و حداقل 12 درصد دانشگاه‌ها در دوره مقدمات بالینی، امکان حضور دانشجویان را در این عرصه فراهم کرده‌اند. کم­ترین تعداد روزهایی که به این برنامه تخصیص یافته مربوط به دوره علوم پایه و بیشترین تعداد روزها مربوط به دوره کارورزی بود. همچنین نتایج کیفی نشان داد که چالش ­های آموزش پزشک خانواده به گروه‌های آموزشی بالینی، مراکز جامع سلامت، زیرساخت‌ها، دانشجویان و کوریکولوم آموزش پزشک خانواده مربوط می‌باشد و ضروری است اصلاحاتی در حوزه قوانین و مقررات، ساختارها، آموزش و انگیزش انجام ‌گیرد.
نتیجه‌گیری: وضعیت موجود آموزش در عرصه پزشک خانواده دارای چالش‌های زیادی در حوزه‌های مختلف می‌باشد. هر نوع برنامه ­ریزی برای گسترش آموزش پزشک خانواده، بدون بررسی دقیق و اصلاح چالش‌های مربوطه در گروه‌های آموزش بالینی، عرصه مراکز جامع سلامت، زیرساخت‌ها، دانشجویان و کوریکولوم می‌تواند به شکست منجر شود.
واژه‌های کلیدی: پزشکی خانواده، خدمات سلامت، پزشکی عمومی، آموزش پزشکی، خانه سلامت
متن کامل [PDF 704 kb]   (288 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (348 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Doshmangir L, Bazyar M, Doshmangir P, Mostafavi H, Takian A. Infrastructures required for the expansion of family physician program to urban settings in Iran. Arch Iran Med 2017; 20(9):589-597.
2. Nasrollahpour Shirvani SD.[The Implementation of Family Physician Program in IR Iran: Achievements and Challenges]. J Babol Univ. Medical Sci 2014;16(3): 15-26. [Persian]
3. Mafton F, Farzadi F, Montazeri A, AeenParast A. Contract performance and training conditions in family physician and referral system: the providers' perspectives. Payesh 2016 ; 15(1): 19-25. [Persian]
4. Aghdak P, Changiz T, Heidarzadeh A, Bagherikholenjani F. Selecting the appropriate method of training family physicians in Iran to achieve EMRO-declared perspective by 2030. Int J Prev Med 2021; 12: 111: 1-7.
5. Ferdosi M, Goli F, Aghili G, Daneshvar SM. A Brief History of Family Medicine Development and Training in Iran (2005-2018). Int J Body Mind Culture 2018; 5(2): 89-93.
6. Delavari S, Arab M, Rashidian A, Nedjat S, Gholipour Souteh R. A qualitative inquiry into the challenges of medical education for retention of general practitioners in rural and underserved areas of Iran. J Prev Med Public Health 2016; 49(6): 386-93. [DOI:10.3961/jpmph.16.062]
7. Gharibi F, Dadgar E. Pay-for-performance challenges in family physician program. Malays Fam Physician 2020 ; 15(2): 19-29.
8. Dehnavieh R, Kalantari AR, Jafari Sirizi M. Urban family physician plan in Iran: challenges of implementation in Kerman. Med J Islam Repub Iran 2015; 29: 303.
9. Mosadeghrad AM, Dargahi H, Roozbahani M. Planning in University of medical sciences: Challenges and solutions. Teb va Tazkiye 2020;29(3):212-34.
10. Arabi A, Alvandi M, Heidarzadeh A, Rezaei M, Razavi M, Rahbar MR, et al.[Report of the working group of the special mission of family physician and the referral system regarding family medical education: 2021. [Persian]
11. Mehrolhassani MH, Kohpeima Jahromi V, Dehnavieh R, Iranmanesh M. Underlying factors and challenges of implementing the urban family physician program in Iran. BMC health services research 2021; 21(1) 1336: 1-12. [DOI:10.1186/s12913-021-07367-3]
12. Farzadfar F, Jafari S, Rahmani Kh, Valiee S, Bidarpour F, Molashkhi M, et al.[Views of manaegers, health care providers, and clients about problems in implementation of urban family physician program in Iran: A qualitative study]. Sci J Kurd Univ Med Sci; 22(5): 66-83. [Persian]
13. Alaei H, Amiri Qaleh Rashidi N, Amiri M. [A qualitative analysis on family physician's program to identify the causes as well as challenges of the failure of program accomplishment]. JHOSP; 19(3): 55-66. [Persian]
14. Mohammadi Bolbanabad J, Mohammadi Bolbanabad A, Valiee S, Esmailnasab N, Bidarpour F, Moradi G.[The Views of Stakeholders about the Challenges of Rural Family Physician in Kurdistan Province: A Qualitative Study]. IRJE; 15(1): 47-56. [Persian]
15. Rahbar Taramsari M, Heidarzadeh A, Khoshrang H, Mohseni F, Dadgaran, Taheri M, et al. [Development the field of accountable education: along the way from the comprehensive health service center to the social accountable medical education center: The need for change]. RME. 2021; 13 (4):76-79. [Persian] [DOI:10.52547/rme.13.4.76]
16. Kaskaldareh M, Najafi L, Zaboli R, Roshdi I.[Explaining the Barriers and Deficiencies of a Family Physician Program Based on Electronic Health Record: A Qualitative Research]. TB 2021; 20(2): 12-26. [Persian]
17. Fardid M, Jafari M, Moghaddam AV, Ravaghi H. Challenges and strengths of implementing urban family physician program in Fars Province, Iran. J Educ Health Promot 2019; 8:36: 1-8.
18. Abedi G, Marvi A, Soltani Kentaie SA, Abedini E, Asadi Aliabadi M, Safizadehe Chamokhtari K, et al. [SWOT analysis of implementation of urban family physician plan from the perspective of beneficiaries: A qualitative study]. J Maz Univ Med 2017; 27(155): 79-93. [Persian]
19. Beigzadeh A, Yamani N, Bahaadinbeigy K, Adibi P. Challenges and problems of clinical medical education in Iran: a systematic review of the literature. SDME 2019;16(1): 1-15. [DOI:10.5812/sdme.89897]
20. Bayati A, Ghanbari F, Maleki A, Shamsi M, Jafari M.[Effective factors influencing family medicine programme dyanmics with regard to viewpoints of involved physicians: A qualitative study]. DANESHMED 2015; 22 (117): 39-48. [Persian]
21. Hooshmand E, Nejatzadegan Z, Ebrahimipour H, Bakhshi M, Esmaili H, Vafaeenajar A. Rural family physician system in Iran: Key challenges from the perspective of managers and physicians, 2016. Int J Healthc Manag 2019; 12(2): 123-30. [DOI:10.1080/20479700.2017.1402422]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidarzadeh A, Nojomi M, Alvandi M, Mohammadi A, Mohseni F, Naghshpour P. Evaluating the Current Status of Education in Family Physicians in Iranian Medical Schools. RME 2022; 14 (3) :29-37
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1202-fa.html

حیدرزاده آبتین، نجومی مرضیه، الوندی مهدی، محمدی ابوالفضل، محسنی فرزاد، نقش‌پور پویا. ارزیابی وضعیت موجود آموزش در عرصه پزشک خانواده در دانشکده‌های پزشکی ایران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (3) :29-37

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1202-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education