[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 1-1392 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 31-35 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی وضعیت نمرات درس آسیب‌شناسی در آزمون پیش کارورزی دانشجویان پزشکی قزوین قبل و بعد از اجرای برنامه ادغام در مقطع فیزیوپاتولوژی
عباس علامی *، امیر جوادی
دانشیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران . ، allami9@yahoo.com
چکیده:   (2385 مشاهده)

  مقدمه: ادغام به عنوان یک راهبُرد مهم در سیستم ­ های آموزشی پذیرفته شده است. در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مقطع فیزیوپاتولوژی، درس آسیب‌شناسی ادغام یافته با دروس داخلی و فارماکولوژی ارائه می‌گردد. این مطالعه به مقایسه وضعیت نمرات درس آسیب‌شناسی دانشجویان در آزمون پیش کارورزی قبل و بعد از ارائه به شکل ادغام یافته با سایر دروس دوره فیزیوپاتولوژی می ­ پردازد.

  روش ­ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی نمرات 97 نفر از دانشجویان پزشکی در فاصله اسفندماه 1389 لغایت شهریورماه 1391 در درس آسیب‌شناسی آزمون جامع پیش کارورزی قبل و دو دوره بعد از اجرای طرح ادغام بررسی گردید. ارزیابی کلی دانشجویان نیز براساس نمره آزمون پیش کارورزی انجام شد. آماره­های میانگین، انحراف معیار و فاصله اطمینان جهت توصیف نمرات و ویژگی­های دانشجویان مورد مطالعه و از آزمون تی گروه ­ های مستقل به منظور مقایسه میان نمرات دو گروه استفاده شد. مقدار p کمتر از 05/0 از نظر آماری معنی‌دار در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته ­ ها: از مجموع 97 نفر شرکت‌کننده در آزمون پیش کارورزی، 60 نفر دوره فیزیوپاتولوژی خود را قبل از اجرای طرح ادغام و 37 نفر بعد از آن گذرانده بودند. 39 درصد دانشجویان مذکر و بقیه مؤنث بودند. از ده سوال آسیب ­ شناسی، میانگین نمرات کسب‌شده قبل از اجرای طرح ادغام 93/3 با انحراف معیار 19/1 و بعد از طرح ادغام 32/5 با انحراف معیار 41/1 که اختلاف بین آن‌ها از نظر آماری معنی‌دار بود (0001/0 > p ). اختلاف بین میانگین نمرات آزمون پیش کارورزی بین دو گروه 5/11 و میانگین نمرات دانشجویان در گروه ادغام بیشتر از گروه قبل از ادغام بود.

  نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ادغام درس آسیب‌شناسی با سایر دروس فیزیوپاتولوژی باعث بهبود وضعیت نمرات دانشجویان در آزمون پیش کارورزی می‌گردد.

  

واژه‌های کلیدی: ادغام، آسیب‌شناسی، فیزیوپاتولوژی، پیش کارورزی
متن کامل [PDF 258 kb]   (436 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (87 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.5.1.31


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allami A, Javadi A. Evaluation of Medical Students Pre-Internship Exam Score in Pathology before and after Integration Program of Physiopathology Level in Qazvin. Research in Medical Education. 2013; 5 (1) :31-35
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-112-fa.html
علامی عباس، جوادی امیر. ارزیابی وضعیت نمرات درس آسیب‌شناسی در آزمون پیش کارورزی دانشجویان پزشکی قزوین قبل و بعد از اجرای برنامه ادغام در مقطع فیزیوپاتولوژی. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1392; 5 (1) :31-35

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-112-fa.html

دوره 5، شماره 1 - ( 1-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education