[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 47-40 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیربرگزاری دوره آموزشی روش تحقیق در برنامه درسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی همدان
اعظم معیاری ، الهه موسوی ، فاطمه امیری* ، معصومه رستمی معز ، بهناز علافچی
گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، Amirif2012@gmail.com
چکیده:   (2033 مشاهده)
مقدمه: باتوجه به تحولات فزاینده و گسترش علوم و دانش بشری یکی از وظایف دانشگاه ­ها ایجاد مهارت خودآموزی در سراسر عمر و توانمندی در تولید علم می­ باشد که خود دوره­ های آموزشی روش تحقیق و پژوهش را می ­طلبد. باتوجه به آن­ که دوره مذکور در برنامه درسی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی دیده نشده است، بر آن شدیم که دوره آموزشی روش تحقیق را جهت دانشجویان فوق در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار نموده و سپس دوره مذکور را ارزیابی نماییم.
روش‌ها: این مطالعه مداخله ­ای نیمه تجربی بر روی کلیه 35 دانشجوی ترم سوم کارشناسی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نیم­سال اول سال­ تحصیلی 99-98 انجام شد. ارزشیابی برنامه از طریق مدل ارزشیابی کرک پاتریک در سطح واکنش و یادگیری طراحی شد. به­ منظور جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته (پس از تایید روایی و پایایی) استفاده شد. درنهایت داده­ ها از طریق روش ­های آماری t زوجی و t تک نمونه­ ای با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها : 80 درصد از دانشجویان از ارایه واحد به­ شیوه جدید کاملاً راضی بودند. اختلاف میانگین نمرات دانش قبل و بعد از اجرای کوریکولوم پیشنهادی یعنی ادغام درس روش تحقیق و آمار معنی­ دار بود (0/0001>P). نتایج نشان داد که بین نمره نگرش دانشجویان قبل و بعد از اجرای برنامه درسی جدید تفاوت معنی­ داری وجود ندارد (0/598=P).
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که آموزش درس روش تحقیق می ­تواند بر میزان دانش پژوهشی و رضایت دانشجویان تاثیر مثبت بگذارد. لذا گنجاندن این دوره آموزشی درکوریکولوم رشته علوم آزمایشگاهی پیشنهاد می­ شود. 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، روش تحقیق، علوم آزمایشگاهی پزشکی
متن کامل [PDF 436 kb]   (495 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1058 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. De Oliveira NA, Luz MR, Saraiva RM, Alves LA. Student Views Of Research Training Programmes In Medical Schools. Medical Education 2011; 45 (7): 748- 55. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2011.03986.x]
2. Aslam F, Shakir M, Qayyum MA. Why Medical Students Are Crucial To The Future Of Research In South Asia. Plos Medicine 2005; 2 (11): E322. [DOI:10.1371/journal.pmed.0020322]
3. Scaria V. Whisking Research Into Medical Curriculum. Calicut Medical Journal 2004; 2 (1): 1- 4.
4. Jafari M, Pornormohamadi Sh, Ghazavi M.[Need For "Research Method" As A Course Or Workshop In Medical Universities]. Iranian Journal Of Theorizing In Medical Sciences 2009; 3:17.[peasian]
5. Zolfaghari B.[Designing and Conducting a Course of Thinking and Research Methodology in Pharmacy]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1303-1306. [Persian]
6. Dehghani R, Vazirianzadeh B, Ramazani Y, Islami H.[The Qualitative And Quantitative Evaluation Of Research Method Education Course For MSC And BSC Environmental Health Students In Kashan University Of Medical Sciences]. Quarterly educational development of Jundishapur 2012: 2 (3); 51- 59. [Persian]
7. Iranmanesh P, Khazaei S, Nasri N, Moeini A, Shakour M.[The Effect Of Educational Research Workshop On Learning Statistics And Research By Dental Students Of Isfahan University Of Medical Sciences]. Interdisciplinary Journal Of Virtual Learning In Medical Sciences 2020; 6 (2): 63- 8. [Persian]
8. Firouzi M , Amani M, Jourkesh F.[Effectiveness Of David Merrill's Problem-Oriented Model In Midwifery Education]. Journal Of Medical Education & Development 2018; 13 (1): 2- 15. [Persian]
9. Shapiro C, Moberg-Parker J, Toma S, Ayon C, Zimmerman H, Roth-Johnson EA, Et Al. Comparing The Impact Of Course-Based And Apprentice-Based Research Experiences In A Life Science Laboratory Curriculum. Journal Of Microbiology & Biology Education 2015; 16 (2): 186. [DOI:10.1128/jmbe.v16i2.1045]
10. Mehrdad N,Salsali M, Kazemnejad, A. Iranian Nurses' Attitudes Toward Research Utilisation. Journal Of Research In Nursing 2008; 13 (1): 53-65. [DOI:10.1177/1744987107083683]
11. Asadollahi M, ShamsA,Hoshmandan Moghaddm Fard Z.[Investigating Factors Affecting on the Attitude of Msc. Graduates toward Research (Case Study: Faculty of Agriculture/ Universtiy of Zanjan)]. Higher Education Letter 2017; 10 (38): 77- 101. [Persian]
12. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Arsang Jang S, Ansari H, Ghaderi E. [A Study On The Effect Of Lecture-Based And CD-Basededucational Methods On Cognitive Learning Of Research Methods Course Intudents Of Qom University Of Medical Sciences, Iran]. Qom University Of Medical Sciences Journal 2015; 9 (5): 71- 80. [Persian]
13. Madarshahian F, Hassanabadi M, Khazaei S.[Effect Of Research Methodology Teaching Based On Evidence Based Care, Applications And Research Designing On Knowledge, Attitude And Teaching Satisfaction].Journal Of Medical Education Development 2015; 8 (17): 58- 69. [Persian]
14. Arshadi Bostanabad M, Abdolalipour M, Asghari E, Nazari L, Abdorrahmani N, Zialame L. [Effect Of Research Workshop On Knowledge Of Clinical Nurses In Medical University At East Azarbaijan Province In 2014]. Journal Of Nursing Education 2016; 5 (2): 8- 15. [Persian]
15. Edmunds RK. Strategies For Making Research More Accessible To Dental Students. Journal Of Dental Education 2005; 69 (8): 861- 3. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2005.69.8.tb03981.x]
16. Hren D, Lukić IK, Marušić A, Vodopivec I, Vujaklija A, Hrabak M, Et Al. Teaching Research Methodology In Medical Schools: Students' Attitudes Towards And Knowledge About Science. Medical Education 2004; 38 (1): 81- 6. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2004.01735.x]
17. Reinders JJ, Kropmans TJ, Cohen-Schotanus J. Extracurricular Research Experience Of Medical Students And Their Scientific Output After Graduation. Med Educ 2005; 39 (2): 237. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2004.02078.x]
18. Jacobs C, Cross D. The Value Of Medical Student Research: The Experience At Standford University, School Of Medicine. Medical Education. 1995; 29 (5): 342- 46. [DOI:10.1111/j.1365-2923.1995.tb00023.x]
19. Hathaway RS, Nagda BA, Gregerman SR. The Relationship Of Undergraduate Research Participation To Graduate And Professional Education Pursuit: An Empirical Study. Journal Of College Student Development 2002; 43 (5): 614- 31.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Meyari A, Mousavi E, Amiri F, Rostami-Moez M, Alafchi B. The Effect of Including Research Educational Course in Program Curriculum of Laboratory Sciences in Hamadan University of Medical Sciences. RME 2020; 12 (4) :40-47
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1000-fa.html

معیاری اعظم، موسوی الهه، امیری فاطمه، رستمی معز معصومه، علافچی بهناز. تاثیربرگزاری دوره آموزشی روش تحقیق در برنامه درسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (4) :40-47

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1000-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education